Nyheter

Ica-sjefen tar nærbutikkgrep

Ica Norge-sjef Thorbjørn Theie satser på Matkroken som kjedens tredje landsdekkende dagligvarekjede.

Publisert Sist oppdatert

Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK, er Matkroken kjeden for mindre dagligvarebutikker som har falt utenfor dagens kjedestruktur i Ica Norge. De kjøpmannseide Matkroken-butikkene har full frihet når det gjelder pris og sortiment, og frivilligheten er stor på kjedelaget der Ica Norge mer har rollen som grossist.

Nå skal kjedegrepet strammes, for den nye toppsjefen i Ica Norge ønsker å satse på Matkroken som kjedens tredje landsdekkende dagligvarekjede, i tillegg til Rimi og Ica Super. De første pilotene kommer over nyttår.

– Vi ønsker å utvikle Matkroken både når det gjelder konsept og tydeliggjøring. Matkroken vil bestå av både filialer og kjøpmannseid virksomhet, og blir vår kjede i nærbutikksegmentet, sier adm. direktør Thorbjørn Theie til Handelsbladet FK.

Theie er tidligere sjef for Kjøpmannshuset i Norgesgruppen, et profilhus som har satset stort på nærbutikkjedene Joker og Nærmat. Mange i Norgesgruppen fryktet at Theie etter hvert ville satse på nærbutikksegmentet i sin nye jobb som sjef for Ica Norge. Men ettersom Ica tidligere har besluttet å legge ned Ica Nær-kjeden, ble det ansett som nesten utenkelig, for signalene fra det svenske eierselskapet har vært tydelig på at det kun skulle satses på lavpris og supermarkeder i det norske daglig-varemarkedet.

Men nå sier Thorbjørn Theie at han ønsker å ta opp kampen med markedsleder Joker og Coop Marked. Det blir tolket som en bekreftelse på at han har fått stor frihet som leder for det norske dagligvarelaget.

– Vi ønsker å ta opp kampen over hele landet, både som nærbutikk, turistbutikk og som søndagsåpne by-butikker, sier Ica Norge-sjefen.

I fjor var Matkroken Ila i Trondheim kjedens største butikk med en nettoomsetning på 20,06 millioner kroner. Kjeden hadde åtte butikker med en nettoomsetning på over åtte millioner kroner. Joker er landets største nærbutikkjede med en markedsandel på 3,3 prosent, foran Coop Marked som har en andel på 3,1 prosent.

Powered by Labrador CMS