Nyheter

Joker størst

SKILLEBEKK I OSLO: 2006 ble tidenes omprofileringsmaraton for Joker. Med et tilsig av 100 nærbutikker er kjeden nå størst i Norge i antall butikker. I 2007 lanserer Joker egne bybutikker, samtidig som den går inn for å ta rollen som servicesenteret på bygda.

Publisert Sist oppdatert

For nøyaktig et år siden hadde Joker 356 butikker i Norge. Ved inngangen til 2007 er kjeden oppe i nærmere 450, flere enn noen annen norsk dagligvarekjede.

- Det har vært et hektisk år, med rundt tre omprofileringer i uka. Men nå er vi ferdige med hovedtyngden, og har satt en standard for hvordan en nærbutikk skal være, slår kjededirektør Kjell Arne Bjerklund fast.

Så langt har omprofileringen også gitt et løft salgsmessig, og kjeden havnet foran budsjett i 2006. - Mange butikker har fått kjempestore løft, og vårt inntrykk er at kjøpmennene trives bedre nå, sier Bjerklund til Handelsbladet FK.

SERVICESENTER

Når Joker nå i år feirer ti år, er kjeden klar for å ta rollen som servicesenteret i bygda. - Det er på service vi vil sikre fremtiden vår. Vi må ta den rollen som ingen andre fyller, sier Bjerklund, som ser svært positivt på at NorgesGruppen gir så god plass til nærbutikkene i sin strategi.

- Både NorgesGruppen sentralt og vi i Kjøpmannshuset jobber nå for å legge enda bedre til rette for tilleggstjenester i butikkene. Samtidig har vi bestemt at hele vår utdanning i 2007 vil være sentrert rundt god butikkledelse, med spesielt fokus på service, legger kjedesjefen til.

BLIR ASSOSIERT

For Kjøpmannshuset har det vært viktig å ikke eksludere noen av nærbutikkene i sin omprofileringsrunde. Nå er det ingen formelle omsetningskrav, og grunnsortimentet er redusert fra rundt 1400 til 950 varer. - Hele poenget har vært å få med flest mulig butikker, forklarer Bjerklund.

Nå som NorgesGruppen mener å være den eneste av de fire aktørene som gir rom for de aller minste butikkene, har det også kommet tilsig fra andre kjeder.

Men fortsatt er det rundt 200 butikker som ikke er rustet til å bli Joker. De er nå samlet i en egen gruppe som blir Joker-assosierte. og som vil få et felles markedsføringsnavn. Ambisjonen er at også disse butikkene på sikt skal ta steget inn i Joker.

BYBUTIKK

Joker er nå også klar med sin første bybutikk, og satser i 2007 på å åpne flere brustadbuer. - Det som er unikt med Joker, er at kjeden server alle typer kunder. I 2007 vil vi derfor komme med nye konsepter innenfor Joker, sier Bjerklund, og viser til forskjellige moduler som skal ta vare på de konkrete kundegruppene på ulike steder. Her kommer altså bykonseptet inn, som sikter seg inn på mer convenience, og altså søndagsåpent. Den første piloten er på plass nå i januar.

Nå som Joker også skal feire tiårsjubileum, lover Bjerklund en skikkelig markering i løpet av året. Markedssjef Roy Hval sitter på sin side med det største markedsføringsbudsjettet noensinne, og lover stort trykk både i media og i butikkene. - Vi forsterker butikkampanjer, radiospotter og kundeavisen betydelig i år, sier Hval.

Powered by Labrador CMS