Nyheter

Kjedemerke med selvtillit

OSLO SENTRUM: Eldorado er et av Unils varemerker for NorgesGruppens kjeder. Nå skal flere Unil-varer inn under Eldorado-paraplyen. Nye varegrupper skal erobres og gamle opprustes. De kaller det «en smak av verden». Det vitner om selvtillit.

Publisert Sist oppdatert

Eldorado er gammelt og godt i norske dagligvarehyller. Det begynte midt på 1960-tallet med frukthermetikk. I dag er det tørrvarer, dypfryst og drikke. Et varemerke som 78 prosent av forbrukerne sier at de kjenner til.Såkalte fokusgruppeundersøkelser forteller Unil-ledelsen at Eldorado gir positive assosiasjoner. ? Merket står for trygghet i forbrukernes bevissthet, sier produktsjef Inger-Mari Nebbenes, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon for egne merkevarer i Unil. Eldorado-produkter hadde en omsetning ut av butikk på 700 millioner kroner i 2004.

Mer Eldorado? Unil har hatt en mengde merker i vareutvalget, sier Inger-Mari Nebbenes. ? Nå ønsker vi å ta flere av dem inn under Eldorado-paraplyen.I frysedisken omprofileres grønnsaker, poteter og bær fra Gartner til Eldorado. En nytt seriedesign gir god stoppeffekt.? Nye ferdigretter er på plass i frysediskene nå i mai, forteller produktsjef Stian Dyre Hansen. Blant nyhetene i frysedisken er Brokkoli- og blomkålgrateng og Pasta med bacon, skinke og ostesaus. ? Den første kan brukes både som tilbehør og som egen vegetarrett, sier produktsjefen.Eldorados vårprogram rommer også en total opprusting på dypfryst pizza. To noe utdaterte varianter erstattes med nylanseringene Bolognese og Formaggi. Stian Dyre Hansen forteller at de er basert på italiensk oppskrift, med tynn, sprø bunn. ? Dette er ikke noe «me-too»-produkt i Grandiosa-segmentet, men en så å si håndlaget, stor porsjonspizza. Pakningsdesignen er ny, med autentiske produktbilder,

En smak av verdenUnils våroffensiv for Eldorado rydder i alle kategorier. Innenfor drikke er det nå en klar inndeling i juice, nektar og iste. Hele serien har ny design, kartongene har skrukork og flere nye smaker er på plass.? Råvarer henter vi fra alle verdenshjørner, sier Inger-Mari Nebbenes. ? Pizza og pasta har sin opprinnelse i Italia, olivenoljer med varemerket Eldorado kommer fra Spania, som gode olivenoljer skal. Nebbenes forteller også at to nye grilloljer er blant nyhetene denne våren; hvitløk og allround er variantene. De er spesielt velegnet til marinering.

Innkjøpssterke kvinnerUnil definerer som hovedmålgruppe for Eldorado, kvinner i alderen 25 til 40 år, med familie, barn og innkjøpsansvar. Den høye forbrukerkjennskapen underbygger at kundene betrakter Eldorado mer som en merkevare enn som private label. Blant kjedenes egne merkevarer er det Eldorado og Coop som har høyest hjulpet kjennskap brant forbrukerne. Eldorado oppnår høyest kjennskap i aldersgruppen 30 til 44. ? Vi når fram dit vi vil, slår Inger-Mari Nebbenes fast.

Vårpuss på FiskemannenUnils fiskematmerke Fiskemannen relanseres i vår, kan Inger-Mari Nebbenes fortelle. Hele serien får ny, spennende design. Den nye emballasjen gir mer ferskvarepreg. Hurtige familiemåltider er blant nyhetene ? fiskeboller i hummersaus, asiatisk fiskegryte og fiskesuppe i gourmetklassen. Nytt i mai er også grove seikarbonader og fiskekarbonader.

Powered by Labrador CMS