Nyheter

Ny brunost fra Tine

Tine har bestemt at 2012 skal være brunostens år, og har for første gang på lenge utviklet en helt ny brunost. Millom skal ta brunosten til nye høyder.

Publisert Sist oppdatert

I hvert fall skal nyheten stoppe den årlige nedgangen i brunostsalget på rundt 1 prosent, som har vært de siste årene. Det ble solgt totalt 8 400 tonn brunost i Norge i 2011, og målet er å utvide brunostkategorien med 500 tonn Millom.

– Vi håper er å stoppe den negative utviklingen. Det er lenge siden vi har hatt større oppmerksomhet rundt brunost i Tine, derfor skal 2012 være brunostens år! sier merkevaresjef Puja Agarwal.

Det finnes totalt 19 ulike varelinjer på brunost i dag, inkludert alle størrelsesvarianter. De største er utvilsomt Gudbrandsdalsost og Fløtemysost. Smaksmessig ligger nyheten midt mellom.

– Vi har gjort en omfattende sensorisk kartlegging av brunostvariantene mot forbruker, og fant et hull i markedet. Vi vet jo at østlendingene spiser Gudbrandsdalsost, mens de i vest sverger til fløtemysost og mildere varianter. Denne er altså midt imellom.

– Og da sa navnet seg selv?

– Ja, litt. Osten produseres dessuten i Lom og Sjåk, og det er et poeng for oss å ha det på dialekt og vise at vi vil satse på dette meieriet, sier Agarwal.

Meieriet øverst i Gudbrandsdalen var i medias søkelys da det var truet med nedlegging for et års tid siden. Tines anlegg i Lom og Skjåk er det eneste, utenom meieriet i Ørsta, som fortsatt produserer brunost på gamlemåten, i gryter.

– Brunost har måttet konkurrere med mye annet pålegg, og andre har vært mer på banen enn oss de siste årene. Det siste nye som kom på brunostfronten var lettvariantene, og det er en stund siden.

– Er det noe mer kjøpmenn bør vite om nyheten?

– At den har god fortjeneste, bedre enn kilosvariantene. Og fra uke fem skal vi kjøre samdemo med Tine melk, vi skal ha over 600 demoer. Vi skal også ha større samplinger i turområder i storbyer og på de største skidestinasjonene fra 17. februar.

Powered by Labrador CMS