Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan har nå lovet at han ikke skal markedsføre kjeden med «landets laveste priser» uten å kunne dokumentere det.

Nyheter

Rema dropper «billigst» etter klage fra Norgesgruppen

Rema 1000 slutter å lokke med «landets laveste priser» der det ikke kan bevises at de har det. Det skjer etter klager blant annet fra deres største konkurrent, Norgesgruppen.

Publisert Sist oppdatert

– Det sitter langt inne for Norgesgruppen å klage inn en konkurrent, men vi opplevde veldig tydelig at Rema 1000 ønsket å utfordre ved å hevde at de har de laveste prisene, ferskeste varene og lignende. Dette er påstander det er vanskelig å bevise, sier markedsdirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen til Dagens Næringsliv. Fjeldstad mener det er umulig å hevde at en kjede har lavest pris på alle varer hele tiden og overalt med dagens priskonkurranse.

Også Coop klaget inn Rema 1000s reklame til Forbrukerombudet tidligere i år. I midten av mars grep Forbrukerrådet inn mot Rema 1000s bussreklame i Oslo, der matvarekjeden fortalte at den har «landets laveste priser». Forbrukerombudet mente markedsføringen var villedende og lovstridig. Siden prispåstanden var generell, krevde Forbrukerombudet dokumentasjon på at Rema 1000 var billigst på alle varer i alle butikkene sine.

– Forbrukerne skal ikke villedes til å tro at en forretning har den billigste prisen på en eller flere varer, når det i virkeligheten er en annen forretning som har den laveste prisen på disse. En slik villedning medfører et økonomisk tap for forbrukerne, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til avisen.

En måned senere gikk det nok et brev ut fra Forbrukerombudet til Rema 1000. Der ble matvarekjeden minnet om at pristester ikke må «brukes for mer enn de er verdt» i markedsføringen, og at generelle påstander som «den ferskeste sjømaten til laveste pris» og «helgehandel til laveste pris» må kunne dokumenteres.

– De mange pristestene viser tydelig at det ikke finnes én aktør som i dag kan hevde at den er billigst på alle dagligvarer. All markedsføring må merkes tydelig med hvor og når testen er foretatt, og forbrukerne må lett kunne sjekke hvilke varer testen omfatter, kommenterer Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Rema 1000 «noterer seg» innspillet, og har lovet at de skal «fjerne eller endre» markedsføringen i tråd med brevet fra Forbrukerombudet.

Powered by Labrador CMS