Nyheter

Vil bli størst i Namsos

65 MILLIONER: Samvirkelaget på Namsos har store planer med Coop Extra. Det langsiktige målet er at nykommeren skal bli byens største dagligvarebutikk. - I 2009 skal Coop Extra selge dagligvarer for netto 65 millioner kroner, sier Per Joar Aasum.

Publisert Sist oppdatert

Det er trangt om plassen i dagligvaremarkedet i Namsos, men det har ikke skremt Coop Namsos fra en storsatsing. 19. juni åpnet Nord-Trøndelags første Coop Extra-butikk.

På et nytt handelsområde på Spillum, like utenfor sentrum, er det bygd opp en handelspark der Coop Extra frister med dagligvarer og byggevarer. Det er en kombinasjon som har truffet markedet godt. Etter fem måneders drift er butikken på Namsos blant kjedens største. - Jeg er veldig fornøyd. Coop Extra skal bli størst på dagligvare i Namsos, sier daglig leder Per Joar Aasum i Coop Namsos til Handelsbladet FK.

Første Extra-kafé

Samvirkelaget budsjetter friskt for Coop Extra i 2009, med en dagligvareomsetning på 65 millioner kroner og en byggevareomsetning på 40 millioner kroner. - Vi har lagt en 10-årsplan der dagligvare skal opp til 90 millioner kroner. I tillegg skal vi selge byggevarer for rundt 50 millioner kroner, sier Coop Namsos-sjefen.

Samvirkelaget har også åpnet en egen kafé, og kjeden har gitt grønt lys for navnevalget. - Det blir Coop Extra Café; vi blir kjedens første kafé. Jeg regner med at den vil selge for 2,5 til 3 millioner kroner, sier Per Joar Aasum.

Coop Extra Namsos har satt av 2000 kvadratmeter til dagligvarer. 400 kvadratmeter av dette er nonfood, resten er dagligvarer med store avdelinger for frukt/grønt, brød, ferskvarer, meierivarer og tørrvarer. Det er lyst, høyt under taket, mye luft mellom reolene og et massivt reklametrykk med store salgsplakater. Byggevareavdelingen er også på 2000 kvadratmeter, i tillegg til et lagerområde på 800 kvadratmeter. Også det brukes til salg.

Mega-press

Økt konkurranse har ført til en markert salgsnedgang for Mega i Namsos sentrum. Supermarkedet er fremdeles samvirkelagets største butikk, men allerede neste år overtar trolig Coop Extra. Økt konkurranse fra Meny, Rema 1000 (kjedens andre butikk i Namsos) og lagets egne butikker har gjort at omsetningen er redusert til 50 millioner kroner. For noen år siden var den 65 millioner. Nå skal supermarkedet oppgraderes.

- Vi ønsker ikke å gi fra oss supermarkedssegmentet, til det er konkurransen for stor og sentrum for viktig. Jeg har god tro på at vi skal stanse nedturen, og kanskje få veksten tilbake, sier daglig leder Per Joar Aasum i Coop Namsos.

Samvirkelaget har også en Coop Prix-butikk i Namsos. Med en omsetning på i overkant av 25 millioner kroner er den en god bidragsyter. I tillegg har samvirkelaget to Coop Marked-butikker i Bangsund og Otterøy. - Da Lidl la ned i Namsos, kom det et 30-talls millioner kroner ut i markedet, og jeg tror vi har tatt en stor del av det. Pluss litt til, sier Aasum.

- Den langsiktige planen når det gjelder markedsposisjonen?

- Etterhvert skal vi få 45 prosent av dagligvaremarkedet i byen. Det blir ikke lett, men det er mulig. Vi nærmer oss 40 prosent, sier Coop Namsos-sjefen.

Powered by Labrador CMS