DLF Merkevarepris gikk til Ringnes AS (bildet over) for Schous Pils. DLF Innovasjonspris gikk til BonaventuraSales AS for Dave & Jon`s Dadler, DLF Bærekraftpris gikk til Rørosmat SA for Grønn samskapning, og DLF NIQ Verdiskaperpris gikk til Ringnes AS for Farris Frus.

DLF-prisene:

Ringnes Schous Pils er årets merkevare

Årets vinnere av DLF Utmerkelser ble kåret på det årlige høstmøtet i Tønsberg torsdag kveld.

Publisert Sist oppdatert

I 2024 er de tre tradisjonsrike prisene DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og DLF Bærekraftpris supplert med en ny pris, DLF NIQ Verdiskaperpris, som deles ut i samarbeid med NielsenIQ.


DLF Merkevarepris gikk til Ringnes AS for Schous Pils.

Prisen gis til en merkvare som har skapt engasjement og relevans, vist tydelige verdier, har en klar profil og har skapt verdi for forbruker og handelen.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Ringnes har i løpet av få år bygget opp Schous Pils til å bli en merkevare med en tydelig profil i dagligvarekanalen. Juryen påpeker at de har jobbet målrettet for å få synlighet, både i butikkhylla og på gulv. De har lykkes med en tydelig visuell identitet og et fargevalg som bryter med det etablerte kategorispråket, samtidig som de tar vare på tradisjonen til merkevaren.

DLF Innovasjonspris gikk til Bonaventura Sales AS for Dadler fra Dave & Jon’s.

Vinner av denne prisen skal skape begeistring og gi større mangfold i markedet, og slik tilføre verdi for forbruker, leverandør og handel. Vinneren skal inspirere bransjen til å satse på innovasjon i hele verdikjeden.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Dette er en genuin nyhet i butikkene i år. Vinneren har på kort tid skapt stort engasjement hos forbruker, samtidig som de har skapt verdi for handelen, med utgangspunkt i en sunnere trend.

Bonaventura Sales får også prisen fordi de har løftet populære smaker fra godterikategorien over til en sunnere snacks-kategori.

DLF Bærekraftpris gikk til Rørosmat SA, for Galåvolden Gård og grønn samskaping

DLF Bærekraftpris gis til en merkevare, merkevarebedrift eller et tiltak som er med på å løse utfordringer i samfunnet, og som er i tråd med FNs Bærekraftsmål nr. 12.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Galåvolden Gård har i mange år vært opptatt av det grønne skiftet, og hvordan de kan redusere sitt klimafotavtrykk ved å utnytte ressursene best mulig. Sammen med andre lokale produsenter har kandidaten etablert et samarbeid som har resultert i ny, spennende produktserie basert på restråstoff, men også laget et malverk for bedre ressursutnyttelse på tvers av produsenter.

DLF NIQ Verdiskaperpris gikk til Ringnes AS for Farris Frus

Prisen er rettet mot kommersiell suksess, og bygger på salgstall fra NIQ i perioden juli 2023 - juni 2024, i tillegg vurderes tiltak som bedriften har gjennomført for å oppnå resultatene.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Ringnes har evnet å skape ny vekst i en stor kategori. De har aktivt brukt både salgstall ut av butikk og forbrukerinnsikt, for å følge utviklingen på eksisterende portefølje. På det grunnlaget har de lansert nye smaksvarianter og nye formater.

Powered by Labrador CMS