Produktnytt

Verdensleder til Norge

Nå kommer markedslederen i hard seltzerens hjemland, White Claw, til Norge.

Publisert Sist oppdatert

Her hjemme var Hard seltzer vekstvinneren i drikkekategorien i 2023. White Claw er global markedsleder i dette segmentet.

– Responsen har vært veldig fantastisk! Vi har fått god listing, spesielt i Rema, men også i Coop og Norgesgruppen, så vi er veldig fornøyde. Selgerne våre har fått en enda bedre respons og møtt stor entusiasme hos kjøpmenn og butikkledere. Mange har hørt om White Claw og sett merkevaren både i USA og på nettet, forteller Anne Henneli, merkevaresjef i Friele Foods.

De starter i Norge med den europeiske varianten, som er laget på base av sprit. I USA er produktet laget på basis av malt.

– Smakene er de samme, og ifølge White Claw vil man ikke klare å smake forskjell på de europeiske og de amerikanske produktene, sier Henneli.

Friele Foods lanserer med smakene Lime, Bringebær og Mango.

– Vi i Friele Foods har aldri opplevd en lansering med så stor etterspørsel etter varer. Med den responsen vi har til nå, har vi selvfølgelig store forventninger til denne lanseringen. Vi gleder oss til å se produktet «live» i butikker over hele Norge og følge salget, sier merkevaresjefen.

De har også planer om å satse stort på bar og uteliv, samt festival- og konsertmarkedet med White Claw.

Hard Seltzer er kjent som en kalorifattig drikke, og hver boks inneholder 95 kcal og 4,5 prosent alkohol.

White Claw passerte Budweiser i markedsandeler innenfor øl i USA i 2020. Til tross for at det ikke er øl, er det det syvende største ølmerket i USA. Hard seltzer utgjør nå 8 prosent av ølmarkedet i USA, og man ser at unge menn søker seg bort fra tradisjonelle øl.

Powered by Labrador CMS