Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine, håper kundene innser at yoghurt på kartong er fremtiden.  Foto: Tine

Nyheter

Tine lanserer yoghurt på kartong

Tine gjør ytterligere innstramminger i bruken av plast: – Håper flere får øynene opp for at yoghurt på kartong er fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

­– Nordmenn har store forventninger til at næringslivet og staten tar bærekraftansvar. Nå lanserer vi yoghurt på stor kartong for å svare ut forbrukerbehovet og gjøre det lettere å ta et mer miljøvennlig valg i butikken, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine, i en pressemelding.

85 prosent mindre plast

Tines yoghurt på kartong har 85 prosent mindre plast i emballasjen sammenlignet med stort yoghurtbeger. Yoghurt på kartong er vanlig i Sverige og Danmark, mens her hjemme har vi vært vant med yoghurt på beger eller pose.

– Vi satser stort og lanserer flere av våre mest populære smaker på kartong. Vi tester dette nå og håper flere får øynene opp for at det er yoghurt på kartong som er fremtiden – fordi dette betyr potensielt mye plast spart. Vi er én av Norges største brukere av emballasje, derfor ser vi hele tiden etter muligheter for å gjøre emballasjen vår mer miljøvennlig, fortsetter Malm.

– Det arbeidet skal vi fortsette med helt til all vår emballasje er laget av fornybart eller resirkulert materiale. Og brukt emballasje skal kunne materialgjenvinnes, sier han.

– Å produsere større emballasjeenheter laget av kartong gir også mindre utslipp enn å lage ny plast eller å produsere mange små emballasjer, sier Malm.

Foto: Tine

Folk innser alvoret

Forbruksvaner er i konstant endring. At flere nordmenn nå etterspør bærekraftig emballasje, henger sammen med den økte trusselen som følge av klimakrisen, tror Erik Elvingsson Hedén, gründer og daglig leder i SB Insight.

– Nordmenn har lenge hatt forventninger til at staten skal løse store bærekraftutfordringer for dem. Nå begynner man å innse alvoret i hva som skjer, som også påvirker egen forbrukeratferd. Tilgjengelighet på bærekraftig emballasje er for eksempel rangert som nummer fem på nordmenns prioriteringsliste innenfor bærekraft, ifølge våre SB Insight-tall for 2022, sier Hedén.

For at bærekraftarbeidet skal være intakt, er det viktig at forbrukerne gjør sin del og kildesorterer riktig. Etter at man har spist opp yoghurten, må den alltid rengjøres før den går i papp- og papirinnsamlingen, ifølge Kari-Lill H. Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt Norge.

– Melkebakterier kan ødelegge kvaliteten på emballasjen, derfor er dette svært viktig. Pass derfor på at kartongen er tørr og tom når den kildesorteres. Slik kan du som forbruker sikre at gammel emballasje gjenvinnes til nye kartongprodukter om og om igjen, sier Ljøstad.

Powered by Labrador CMS