Lasse Andersen og Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO presenterte mandag Handelsundersøkelsen 2024.
Lasse Andersen og Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO presenterte mandag Handelsundersøkelsen 2024.

Venter lavprisvekst i handelen

Aktørene i handelsbransjen har hatt kraftig økning i kostnader. Priskonkurransen fører til at handelsbedrifter ikke lenger kan velte økte kostnader over på kundene.

Publisert Sist oppdatert

– Dette vil trolig føre til blant annet økt satsning pålavprisproduker og utvikling av egne merkevarer fremover i handelsbransjen,tror Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for Handel i BDO.

Kostnadene øker

Tall fra BDOshandelsundersøkelse som ble lansert 11. november, viser at bedrifterfortsatt øker utsalgsprisene på grunn av høyere kostnader og svak kronekurs,men prisøkningene ut til kundene er mindre markante nå enn de var i fjor.

– Mange bedrifter opplever fortsatt betydelige kostnadsøkninger påråvarer og andre innsatsfaktorer, drevet av både internasjonale markedsforholdog lokal inflasjon, sier Kristiansen.

Utvikler egne merkevarer

En svekket kronekurs bidrar til å opprettholde høy inflasjonved å gjøre importerte varer og råvarer dyrere. Som et resultat av dette lempesnoen av de økte kostnadene over på konsumentene.

– Muligheten for å velte kostnadene over på forbrukerne er likevelnå mer begrenset, grunnet sterk priskonkurranse, sier partner i handel i BDO,Lasse Andersen.

Han trekker frem at flere bedrifter derfor ser påalternative måter å forbedre marginene på.

– Det kan bli viktigere for flere aktører å differensiere seggjennom prissetting og utvikling av egne merkevarer, særlig i markeder dermange tilbyr like produkter til allerede pressede priser, sier Andersen.

Powered by Labrador CMS