– Nå har vi god vekst i de fleste kategorier, men her presterer øko-varer hakket bedre enn resten av butikken, sier sjef for miljø og samfunnsansvar Kaia Østbye Andresen i Rema 1000.

Økologi

– Betydelig øko-vekst

Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har alle merket en økning i øko-salget under koronakrisen.

Publisert Sist oppdatert

– Omsetningsveksten for økologiske produkter er vesentlig høyere enn for totalmarkedet, men det er langt igjen til vi har andeler som våre nordiske naboer, sier kommunikasjonsansvarlig i Nielsen Norge, Gunnar Portvik.

En ny rapport fra Nielsen Norge viser at det ble omsatt økologiske produkter for 3,1 milliarder kroner i norske dagligvarebutikker de siste 52 ukene. Omsetningsveksten har vært på 7,3 prosent.

– Økologi vokser mer

Norgesgruppen merker generelt god markedsvekst som følge av koronasituasjonen, og det inkluderer også økologiske varer.

– Økologi vokser mer enn Norgesgruppen totalt, som indikerer at økologiske varer er attraktivt for forbrukerne under korona, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Norgesgruppen har størst vekst innenfor økologisk mel, erter og deiger.

– Likevel er det stor variasjon i mange varegrupper, og veksten er ikke unormal i forhold til hva vi ser i andre varegrupper, så det er vanskelig å konkludere med at korona gir et tydelig oppsving i økologiske produkter. Det blir spennende å se om den positive utviklingen for økologi opp mot konvensjonelle varer fortsetter. I fjor hadde vi en tilnærmet null-utvikling innen økologi sammenliknet med året før, sier Søyland, som forteller at topp fem varelinjer innen økologi er Prior egg, Tine kefir, Fairtrade bananer, Go Eco epler og Go Eco agurk.

Vanskelig å si

I mars hadde Coop Mega, som er kjeden i Coop med høyest andel økologiske varer, 34 prosent omsetningsøkning i salget av Änglamark. I april var økningen 46 prosent og i mai 29 prosent.

– Hittil i år har Coop Mega hatt en omsetningsøkning på 28 prosent i salget av Änglamark. Totalt har Coops butikker solgt økologiske varer fra Änglamark for 378.459.051 kroner, sammenlignet med 291.153.149 kroner i samme periode i fjor. Vi har hatt god vekst i salget av Änglamark over flere år, så om koronaviruset har hatt noe påvirkning her er vanskelig å si noe om, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop.

Miljøsjef Knut Lutnæs i Coop forteller at de ser positivt på utviklingen av økologisalget fremover, og at Coop fortsatt vil komme med nye produkter i Änglamark-serien.

– Det har vært mye snakk om selvforsyning og lokalmat etter at koronaviruset kom til Norge. Vi blir ikke overrasket hvis dette er med på å gjøre folk enda mer oppmerksomme på norske produkter og bærekraftig produksjon, som igjen vil kunne gi et ytterligere løft i salget av økologisk mat, sier Lutnæs.

Gledelig

Også Rema 1000 merker vekst i salget av økologiske varer.

– Veksten på økologiske varer er betydelig – og ikke minst gledelig. 2020 har hittil vært hjemme-året, og krisen har kanskje gjort noe med forbrukervanene våre. Kolonihagen alene har hatt nesten 30 prosent vekst siden midten av mars, og pilene peker oppover for andre økologiske varer. Nå har vi god vekst i de fleste kategorier, men her presterer økovarer hakket bedre enn resten av butikken, sier sjef for miljø og samfunnsansvar Kaia Østbye Andresen i Rema 1000.

– Når vi ser på Kolonihagen, er veksten størst på typiske hverdagsprodukter som pålegg, yoghurt og bakevarer. Det tyder på at gode valg i dagliglivet har blitt viktigere for kundene i det siste. Vi er stolte av kvalitetsproduktene vi kan tilby derfra, og det er herlig å se at flere begynner å få øynene opp for dem.

Større økning

Rema 1000 Råholt, som er en av inspirasjonsbutikkene til Landbrukets Økoløft, merker økning i salget av økologiske produkter.

– Etter 12. mars har vi hatt en god økning på økologiske produkter. Økologisk banan har en økning på 40 prosent, egg har tredoblet seg og økologisk kefir har nesten doblet seg. Kundene har bakt mer hjemme, så vi ser tydelig at typiske bakeprodukter har økt, sier kjøpmann Tom Arne Bergly.

– Har øko-salget økt i takt med resten at butikkens omsetning, eller har det økt mer?

– Det har økt mer. Tall på økologisk er smått i forhold til det øvrige, men det har en større økning. Øko-utvalget har blitt bedre og vi har et godt utvalg. Jeg håper at Rema 1000 fortsetter å være på og tør å utvide sortimentet innenfor økologi. Vi ser at kundene ønsker å kjøpe disse produktene, sier Bergly.

Powered by Labrador CMS