Stein Rømmerud i Norgesgruppen (til venstre), Dorthe Gill Brudvik i Coop og Ole Førre Skogstø i Rema.

Nyheter

Kjedene har forskjellig vekststrategi for EMV

Bare Rema sier rett ut at selskapet skal vokse videre på egne merkevarer.

Publisert Sist oppdatert

Rema er så vidt større enn Coop på EMV innen mat og drikke. Hver fjerde omsatte krone innen dette området kommer fra Remas egne merkevarer.

Matindustrien har spurt de tre paraplykjedene i hvilken grad de forventer fortsatt vekst innenfor EMV mat og drikke.

Merkevaretunge kategorier

Her er Ole Førre Skogstø, direktør for innovasjon og EMV i Rema:

– Vi tror på fortsatt vekst innenfor EMV, særlig innenfor områder hvor innovasjonen ellers går sakte, eller i merkevaretunge kategorier hvor man ser at prisnivået kundene i dag betaler er for høyt.

Skogstø trekker fram sjokoladeserien Mjølkeruta, produsert av Hval sjokolade i Sandefjord, som et eksempel.

– Mjølkeruta har blitt blant bestselgerne i kategorien fra første dag.

Rema

Omsetning 2019: 41,4 milliarder kroner

Butikker: Rema 1000

Andel EMV totalt av egen omsetning: 23 %

EMV mat og drikke: 25 %,

Nielsen Norge-tall for 2019.

Tre viktigste EMV:

  • Nordfjord

  • Mesterbakeren

  • Norsk Kylling

Antall leverandører/produsenter innen EMV mat og drikke: 250

Norskandel: 80-85 % av EMV-omsetningen kommer fra produkter produsert i Norge.

Hel- eller deleide leverandører/produsenter:

  • Grans

  • Norsk Kylling

  • Spekeloftet

  • Stange

  • Kolonihagen

  • Hugaas Rugeri

  • Kjeldsberg

Etablerte merker viktigst

Norgesgruppen har en annen tilnærming enn Rema:

– Utviklingen på våre EMV er i hovedsak et resultat av forbrukernes ønsker og behov, så vi følger trendene tett og forsøker å være tidlig ute med spennende nyheter. Vår strategi er ikke å øke andelen av EMV. Samarbeidet med de etablerte merkevareleverandørene har alltid vært og vil alltid være viktig for oss, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

Norgesgruppen

Omsetning 2019: 78,0 milliarder kroner

Butikker (markedsandel i kjeden): Kiwi (49,8 %), Meny (23,7), Spar/Eurospar (16,6) og Joker (8,4).

Andel EMV totalt av egen omsetning: 13,3 %

EMV mat og drikke: 14,1 %

Nielsen Norge-tall for 2019.

Tre viktigste EMV:

  • FirstPrice

  • Eldorado

  • Jacobs Utvalgte

Antall leverandører/produsenter innen EMV mat og drikke: – Unil har ingen egen produksjon, og leieproduserer alle sine produkter hos eksterne produsenter. De siste 12 månedene har vi hatt 280 mat- og drikkeprodusenter med produkter solgt i dagligvare.

Norskandel: – For 2019 er cirka 60 prosent av våre produkter innenfor mat og drikke produsert i Norge.

Hel- eller deleide leverandører/produsenter:

  • Unil AS

  • Matbørsen AS

  • Bakehuset AS

  • Joh. Johannson kaffe AS

Attraktiv pris

Coop er nesten like store som Rema på EMV innen mat og drikke.

Coop

Omsetning 2019: 52,5 milliarder kroner

Butikker (markedsandel i kjeden): Coop Extra (49,8 %), Obs! (17,3), Coop Prix (13,1), Coop Mega (12,7), Coop Marked (5,2) og Matkroken (1,8)

Andel EMV totalt av egen omsetning: 21,9 %

EMV mat og drikke: 24,2 %

Tallene er fra siste 52 uker (per oktober 2020) fra Nielsen Norge.

Tre viktigste EMV:

  • Coop

  • Xtra

  • Änglamark

Antall leverandører/produsenter innen EMV mat og drikke: Flere hundre.

Norskandel: – Vi er den kjeden som har størst andel norskprodusert frukt og grønt. I tillegg skal alle standardkjøttprodukter under merkevaren Coop skal norsk råvareopprinnelse. Coop var en av initiativtakerne til Nyt Norge og er i dag den nest største merkebrukeren.

Hel- eller deleide leverandører/produsenter:

  • Gomanbakeren Holding AS

  • Ferskvarehuset AS

  • Røra AA

  • Tradeway AS

  • Norsk kvalitetsmat

– Vi har sett en vekst innen EMV som betydelig overgår den generelle dagligvareveksten de siste seks årene. I stadig sterkere grad synes forbrukeren å velge gode kvalitetsprodukter til en attraktiv pris under våre egne merkevarer, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop.

Hva skjer i forhandlingene?

Mange produsenter leverer både sine egne merkevarer og produserer for kjedenes EMV.

Lerum AS er ett eksempel.

– Vi lager saft og syltetøy for Rema og juice og saft for Unil (Norgesgruppen), forteller Lerum-sjef Trine Lerum Hjellhaug.

Hvordan innkjøpsforhandlingene foregår med kjedene, ønsker ikke Lerum Hjellhaug å kommentere. Matindustrien har også spurt kjedene om i hvilken grad EMV en del av innkjøpsforhandlingene når leverandøren også leverer «original»-varer.

  • Brudvik i Coop: – Det er sjelden forhandlinger som henger direkte sammen.

  • Skogstø i Rema: – Vi ønsker ikke å kommentere vår innkjøpsstrategi.

  • Rømmerud i Norgesgruppen: – Dette er vanligvis separate samtaler.

Powered by Labrador CMS