Norskproduserte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene, ifølge Nofima.
Norskproduserte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene, ifølge Nofima.

Markedet for plantebasert faller

Ny rapport fra Nofima viser at det norske markedet for plantebaserte produkter nådde en topp i 2021, og deretter har falt. Markedet er likevel tre ganger så stort som i 2016.

Publisert Sist oppdatert

Nofimas rapport «Utviklingi salg av plantebaserte produkter i Norge» avdekker at salget avkjøttalternativer og plantedrikker har falt tilbake til 2020-nivå etter en toppi 2021.

Slik ser tallene ut:

Beregnet totalomsetning for plantebaserte produkter i 1000 kr. for 2020 og 2023. Tallene er ikke korrigert for prisvekst på 15,5 % i perioden. Tall fra Flesland Markedsinformasjoner AS.
Beregnet totalomsetning for plantebaserte produkter i 1000 kr. for 2020 og 2023. Tallene er ikke korrigert for prisvekst på 15,5 % i perioden. Tall fra Flesland Markedsinformasjoner AS.

Matforskningsinstituttet Nofima konkluderer slik: «Utviklingeni salg av plantebaserte kjøtt- og melkeerstattere har vist at det var en topp i2021, sammenfallende med nedstengningen under pandemien, fulgt av en korreksjoni markedet de påfølgende år».

Mer ferdigmat

Nofima viser til at korreksjonen har vært tydeligst forkjøtterstattere, og at det kan ha sammenheng med smak, pris og utvalg avprodukter:

« Ser vi dette sammen med volumutviklingen for vegetariskeferdigmatretter, som ikke har falt like mye, kan det tenkes at den synkendemotivasjonen for å kjøpe kjøtterstattere er delvis erstattet med økt salg avferdigprodukter. For plantedrikkene, som også hadde en betydelig topp i 2021,er fallet mindre og kurven ser ut til å flate ut».

Mer norsk

Her er flere funn fra Nofimas rapport:

  • Norskproduserte produkter tar større markedsandeler
  • Havredrikk har blitt nordmenns foretrukne plantedrikk
  • Større forskjeller i næringsinnholdet i plantebaserte kontraanimalske produkter

– Funnene kan tyde på at vi ser en normalisering avmarkedet, noe som også er vist i andre land. Det er positivt at norskebedrifter er kommet mer på banen, sier seniorforsker og en avrapportforfatterne Øydis Ueland i Nofima.

Liv Laga er bestselgeren

Blant de bestselgende, plantebaserte kjøtterstatterne hardet vært en økning av produkter produsert i Norge. Produktene har også etbredere råstoffgrunnlag, skriver Nofima i rapporten.

Det mest solgte kjøttalternativet i Norge er, som i 2019,Liv Laga Plantebasert Burger Original fra Hoff. Burgeren er produsert i Norge,og inneholder hovedsakelig norske råvarer. Hovedingrediensen er potet. I 2019var dette det eneste norskproduserte kjøttalternativet på ti-på-topp-listen. Nådominerer kjøttalternativer produsert i Norge topp 10-listen:

  • # 2: Orkla Foods Norways Naturli’ burger,
  • # 4: Bamas Veggisrull Falafel
  • # 5: Mills Grønnsakspostei.
  • #8: Finsbråtens Grillpølser Go’Vegan

NB! Disse tallene er basert på omsetningen via Asko, og detdekker 43 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Oatly dominerer drikke

Omsetning av plantebaserte kjøtterstattere (kg) i dagligvaresegmentet 2016-2023. Tall fra Flesland Markedsinformasjoner AS.
Omsetning av plantebaserte kjøtterstattere (kg) i dagligvaresegmentet 2016-2023. Tall fra Flesland Markedsinformasjoner AS.

Utenlandske produsenter og importerte råvarer er fremdelesdominerende for plantedrikkene. Oatlys havredrikkvarianter inntar halvparten avplassene på plantedrikkenes liste over de ti mest solgte, og av disse de treøverste. Tines Gryr er så vidt inne på listen, med 10. plass.

– Plantedrikker brukes som regel i situasjoner der manellers ville servert melk. Havredrikker er mest populære, deretter følger soya-og mandeldrikker, sier Nofima-forsker Sveinung Grimsby, medforfatter avrapporten.

Mer fett i kjøttalternativene

Fra et ernæringsmessig ståsted har det vært en utvikling ikjøttalternativene fra 2019 til 2023. Flere av alternativene påbestselgerlisten har lavere proteininnhold, men høyere fettinnhold enn i 2019.De fleste produktene er over anbefalt saltinnhold, men saltinnholdet er på liklinje med tilsvarende kjøttprodukter. Både fett og salt bidrar til mersmakfulle produkter.

– Det er viktig at forbrukerne er klar over næringsinnholdeti de ulike plantedrikkene og kjøttalternativene, slik at de kan ta informertevalg, sier Nofimas Øydis Ueland.

Powered by Labrador CMS