Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk

NHO Mat og drikke: – Uforståelig budsjettkutt

I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. Det får NHO Mat og Drikke-sjefen til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

– I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, sier adm. direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en pressemelding.

Helsedirektoratet lanserte i august 2024 nye kostråd som skal bidra til å bedre folkehelsen.

–Både før og etter lanseringen har det vært det vært stilt spørsmål ved både utviklingen av og kunnskapsgrunnlaget for rådene, ikke minst fra aktører med varierende faglig tyngde og til dels klare kommersielle interesser, sier Brubakk.

ifølge Brubakk opplever mat -og drikkeprodusentene å stå i en spagat mellom å utvikle produkter i tråd med myndighetenes kostråd, og å følge forbrukerne som tidvis villedes av aktører som er uenige i helsemyndighetenes anbefalinger.

– Når regjeringen nå foreslår å redusere midlene til kommunikasjon om levevaner og helse til Helsedirektoratet fra 26,5 millioner kroner i 2024 til 21, 9 millioner kroner, frykter vi at myndighetene vil bli satt sjakk matt i kampen om å nå frem til forbrukerne med faktabasert kostholdsinformasjon. Det er svært uheldig. Tvert imot burde kommunikasjon om myndighetenes nye kostråd vært betydelig styrket, sier Brubakk.

Powered by Labrador CMS