Opplysningskontoret for frukt og grønt skal løfte selleriroten frem i en medieaktivitet som kommer til å gå digitalt i uke ti til tolv. Foto: Terence Faircloth, flickr

Frukt & grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt vil løfte selleriroten i ny kampanje

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) trenger selleriroten drahjelp. I en undersøkelse som ble gjennomført for noen få år siden observerte OFG at bare én av tre menn kunne navngi en sellerirot når den ble vist frem.

Publisert Sist oppdatert

– Det er mulig noen flere kjenner til den nå, men jeg våger å påstå at ganske mange menn med handlelapp trenger hjelp til å finne sellerirot, sier Gerd Byermoen i OFG i en pressemelding.

Den samme undersøkelsen viste også at sellerirot oftest kokes og moses til supper og gryter. Ifølge Byermoen er ikke selleriroten et impulsprodukt, men den gir en så deilig smak at de nå ønsker å løfte den frem.

– Det skal vi gjøre med en medieaktivitet som kommer til å gå digitalt i uke ti til tolv. Både positive helseeffekter og gode tips og ideer til hvordan selleriroten kan brukes på mange spennende måter vil bli løftet frem, sier Byermoen.

Ifølge tall fra OFG økte salget av sellerirot med over 13 prosent fra 2018 til 2019.

Powered by Labrador CMS