Hver tredje i Viken har tatt turen over grensen til Sverige for å spare penger på mat. Foto: SpareBank 1 Østlandet

Nyheter

Folk i Viken harryhandler desidert mest

En fersk undersøkelse fra SpareBank 1 viser at hver tredje innbygger i Viken har tatt turen over grensen for å spare penger på mat. Det er dobbelt så mange som i andre deler av landet.

Publisert Sist oppdatert

­Økte levekostnader og en strammere økonomi har ført til at flere tar grep, mener banken. I tillegg svarer 23 prosent av innbyggerne i regionen at de vurderer å handle enda mer i Sverige dersom prisene fortsetter å stige.

– Undersøkelsen viser at flere bekymrer seg for økte matpriser. Selv om også prisene i Sverige har økt, viser funnene at mange som bor i nærheten av grensen tar turen over for å spare penger, understreker privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet, Elisabeth Landsverk.

Av de økte levekostnadene er det spesielt matvarepriser som bekymrer innbyggerne i Viken, etterfulgt av strømregninger, høyere renter og uforutsette utgifter.

Spiser av bufferkontoen

Bufferkontoen er en ekstra trygghet når økonomien strammer seg til. I Oslo og Viken svarer over halvparten at den økonomiske bufferen deres har minket i løpet av det siste året - trolig i takt med økte utgifter, mener Landsverk.– Når hverdagsutgiftene øker, blir det mindre igjen av månedsinntekten til å dekke uforutsette utgifter. I slike tilfeller er det godt å ha et økonomisk sikkerhetsnett å lene seg på. For noen kan det også være aktuelt å ta av bufferkontoen for å dekke en ekstra høy strømregning eller annet. Det er en god påminnelse om å forsøke å spare seg opp en buffer når man har penger til overs, legger Landsverk til.

Flere sjekker priser og lager budsjett

Tross minkende bufferkonto, opplever flere at de klarer å redusere forbruket uten at det går utover livskvaliteten. Undersøkelsen viser dessuten at 4 av 10 i Viken har satt opp budsjett i løpet av det siste året, mens over halvparten tar en ekstra kikk på prislappen når de handler.

– Det viser at flere av oss har blitt mer bevisste og at vi gjør grep for å tilpasse oss kostnadsøkningene. Både budsjett og prisbevissthet er effektive grep for å bedre egen privatøkonomi, sier Landsverk.

Dette vil de bruke mindre penger på

  • Dyre matvarer 48 prosent
  • Klær/sko 43 prosent
  • Spise ute/take-away 41 prosent
  • Uteliv 35 prosent
  • Ferie/reiser 30 prosent
  • Innredning til hjemmet 29 prosent
  • Kultur og aktiviteter 27 prosent
  • Brus/godteri/snacks/energidrikk 25 prosent

Kilde: Forbrukerundersøkelse, gjennomført av Respons Analyse for SpareBank 1 i tidsrommet 1. til 7. februar 2023. Et landsrepresentativt utvalg på 1093 personer er blitt spurt hvorav 397 i Oslo og Viken.

Powered by Labrador CMS