I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner euro i løpet av de ti dagene messen Grüne Woche varte. Foto: Messe Berlin GmbH
Nyheter
Mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge skal erobre Grüne Woche i Berlin
Norge skal skilte med utsøkt sider fra Hardanger og smakfulle matdelikatesser fra Trøndelag under mat- og reiselivsmessen «Internationale Grüne Woche» i Berlin i midten av januar.
Det er regionene Fjord Norge og Trøndelag som skal representere Norge i den tyske hovedstaden. 56 utstillere vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Annonse
Målet for deltakelsen er å vise fram «En bærekraftig norsk matnasjon», og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge. Og ikke minst: den skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv.
Enorm messe
Det er ventet 400.000 besøkende på IGW i utstillingshallene i Messe Berlin.
Landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) skal åpne den norske standen 20. januar og har med seg en næringsdelegasjon. Hun skal også møte landbruksministre fra hele verden under det årlige globale forumet for mat og landbruk (GFFA).
– Jeg er trygg på at våre utstillere representerer noe av det ypperste fra sine regioner. Det er, og skal være, et kvalitetsstempel å bli valgt ut som utstiller til den norske standen på Grüne Woche, understreker landbruks- og matminister Sandra Borch og viser til at Tyskland er et av Norges viktigste utenlandske markeder.
Fakta om Grüne Woche
Internationale Grüne Woche (IGW) – grønn uke på norsk – startet som en enkel landbruksmesse i 1926, og er nå et kjempearrangement over 128.000 kvadratmeter. Det er ventet rundt 400.000 besøkende og 1.900 utstillere fra 72 land.
IGW er blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe.
I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte.
1.800 utstillere med over 100.000 produkter fra nær 70 land, landbruksministre fra hele verden og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner deltok på messen.
Deltagerne fra Norge får kontakter og bygger nettverk med både norske og utenlandske miljøer.
Det er Landbruks- og matdepartementet som eier prosjektet med den norske deltakelsen, mens Innovasjon Norge står for gjennomføringen.
Sider-suksessen fra Vestlandet
Det er blitt valgt ut 20 bedrifter som representerer mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet, men også reiselivsaktører er med i teamet.
Det er særlig fokus på sider og omkringliggende natur for å fremme reiselivet. God mat og drikke, som forsterker opplevelsen av norsk natur og kultur, er visjonen for deltakerne fra Fjord-Norge, skriver Innovasjon Norge videre.
Hardangerbonden (Norges beste sider med smakstilsetning 2022)
Myrdal Gard (Gull i World Cheese Awards 2022)
Slettevollen Gardsysteriet i Brekke
Kandal Kjøtt
Varegga Mat fra Bergen AS (Årets bærekraftspris 2021)
Buer Gård og Restaurant
Møre og Romsdal:
Eggen Restaurant
Frøysagarden
Tingvoll Sider på Strupstad Gard (vant sølv og bronse i Nordic Cider Awards 2022)
Sider AS
Skarbø Gard (Bygdeutviklingsprisen 2022 i Møre og Romsdal, 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)
Rogaland:
Apal Sideri (Gull og 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)
Lysefjorden Sjokolade
OmCider AS (Gull og bronse i Nordic Cider Awards 2022)
Ryfylke Gardsysteri
Ystepikene AS (Bygdeutviklingsprisen 2022 i Rogaland)
Sider-suksessen
Apropos sider: Produksjon av sider i Norge er blitt en suksesshistorie. På kort tid har den utviklet seg fra en smal nisje til produksjon med høy omsetning, stor investeringsvilje på gårdene og etterhvert manglende råstofftilgang. Nye produsenter utenfor de tradisjonelle områdene, nye ideer og mye godt samarbeid er et kjennetegn for næringen. Det finnes i dag mellom 50 og 60 produsenter i Norge.
«Sider frå Hardanger» har offisielt blitt en beskytta betegnelse, og Hardanger har satt seg et mål om å produsere én million liter sider innen 2025. I fjor ble det satt 750.000 liter i Hardanger, men i 2022 med et dårlig epleår, ble det noe lavere.
Eget smaksbord
Under Grüne Woche blir det et eget «smaksbord» for sidersmaking, der mangfoldet av sider blir presentert som en slags reise gjennom Fjord-Norge-regionen. Det skal dessuten arrangeres kurs med plass til 14 personer, tre ganger daglig. Det blir også mulig å prøvesmake ulik mat fra regionen.
– Det kokkefaglige teamet vårt vil lage smaksrike menyer der blant annet ost fra Ystepikene, Myrdal og Ryfylke Gardsysteri, kjøtt fra Varegga, Kandal og Frøysagarden blir kombinert med sider fra Edel, Skarbø, Apal, OmCider og Hardangerboden. Slike fristelser er det ikke enkelt å motstå, og det vil gi mersalg i Norge, tror prosjektansvarlig Dirk Kohlmann hos Statsforvaltaren i Vestland.
Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet.
Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion.
Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. De forventer at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.
– Vårt mål med deltakelsen er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. Verden skal få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
Postkort-konkurranse
I Berlin skal de dele ut 4.000 postkort som del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim.
– Målet er å få øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme, sier Melting.
Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag, poengterer Innovasjon Norge.
Det er 30 deltakere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter.
«Berliner-menyen» viser en imponerende bredde fra hele Trøndelag:
kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk)
fenalår fra Namdalseid (Holstad gård),
elg fra Steinkjer (Vilteksperten),
rein fra Røros (Stensaas),
grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri),
krabbe fra Hitra (Hitramat),
marengs og blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet)
kylling fra Orkanger (Norsk Kylling)
12 ulike oster fra ti ysterier i Trøndelag
to sjokoladetyper fra Jentene på Tunet
kjøttretter som Li-bab fra Lierne, elgpølse fra Fosen og ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i tastingsonen – sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.
ølsmaker fra fire ulike bryggerier i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros
fire alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri
tre drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindveddestilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen
Også produkter med beskyttede betegnelser fra Trøndelag er med: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår.
I tillegg bruker Fursetgruppen produkter fra Trøndelag.