Illustrasjonsfoto: Are Knudsen

Nyheter

Helsedirektoratet: Alkoholprodusenter er ikke ansvarlige for privatpersoners ytringer

Bryggerier risikerer ikke bøter for at privatpersoner skriver om dem i sosiale medier, fastslår Helsedirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er ikke riktig. Det Helsedirektoratet vurderer som brudd på reklameforbudet, er alkoholaktørers videreformidling av innlegg som inneholder positiv omtale av alkoholaktørens produkter eller av alkohol generelt, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver i en pressemelding.

De siste dagene har det vært debatt i sosiale medier og i mediene i forbindelse med et Facebook-innlegg fra mikrobryggeriet Salikatt i Stavanger. De hevder de har fått beskjed om at innlegg fra privatpersoner i sosiale medier som omtaler bryggeriet, er alkoholreklame – altså ulovlige. Saken er også omtalt i Dagligvarehandelen.

Nå slår altså Helsedirektoratet fast at dette ikke stemmer.

– Privatpersoner kan fritt omtale og tagge alkoholprodusenter i sosiale medier. Men det er alkoholprodusentenes ansvar å sikre at dette ikke vises i deres kanaler i sosiale medier. Dette kan gjøres ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på aktørens profil, skriver de i pressemeldingen.

Giæver påpeker at det er mange alkoholaktører som bruker sosiale medier til å markedsføre produktene sine, selv om dette helt klart er ulovlig. Men det er altså ikke bryggerienes ansvar at privatpersoner legger ut innlegg om produktene deres – bare ikke bryggeriene selv videreformidler dem.

(©NTB)

­

Powered by Labrador CMS