Sebastian Myhre, kaptein på Kokkelandslaget senior, under MasterClass i Mesterkjøkkenet. Foto: Mike Hillingseter

Nyheter

Kvalitetsløft for Umami Arena

Hele 25.600 besøkende fant veien til Nova Spektrum og Umami Arena i Lillestrøm. Forventningene i forkant ble dermed oppfylt, og vel så det.

Publisert Sist oppdatert

Umami Arena og Holdbar 2023 gikk av stabelen vegg-i-vegg og kunne til sammen presentere 453 utstillere for engasjerte fag- og bransjefolk. Førstnevnte ble lansert for å videreutvikle arven etter Smak 2020. Ambisjonen er å skape neste generasjons møteplass for alle som jobber med mat og drikke.

– Vi er fantastisk fornøyde med tilbakemeldingene vi har fått fra både utstillere og besøkende, sier direktør Torill Engelberg i Umami Arena.

– Ikke minst er vi glade for alle tilbakemeldingene vi har fått fra utstillere, som melder om en veldig «høy kvalitet på de besøkende». Dette betyr at vi har klart å attrahere riktige målgrupper – slik at utstillerne får besøk av relevante gjester på sine stands, sier hun.

Arena for mesterskap og kåringer

Til sammen har Umami Arena vært vertskap for hele 11 ulike norgesmesterskap innen ulike mat- og drikkerelaterte kategorier. I tillegg til den høythengende Horecabransjens Ærespris, er det delt ut viktige priser som Landskonferansens kompetansepris, NM i Sunn mat i kantina, og Årets mest kreative Kuttmatsvinn-pris.

Vi tok tempen hos fire utstillere på Umami Arenas siste dag, og har fått en kort stemningsrapport fra en hektisk uke:

– Det har vært flott å være «tilbake» og møte kunder og andre leverandører, sier Marit Wanvik Halvorsen, kommersiell sjef for Out of Home i Tine.

– Umami som en uavhengig arena, samler mye kompetanse under samme tak. Vi har møtt kunder fra ulike markeder/kundegrupper, alt fra produsenter til produktutviklere, kokker, innkjøpere og andre beslutningstaker. I tillegg har vi fått muligheten – gjennom Tine Master Class med kjente Bocuse d’Or kokker – å gi kunden en unik opplevelse og vise at vi satser i bransjen og på dem som kunde, sier Wanvik Halvorsen.

Færre «useriøse»

Henning Hjelljord i Bacardi Norge AS forteller at de ha hatt bra med besøk, og opplever også at de har hatt færre «useriøse kunder» innom standen:

– Vi har fått mange samplinger til gamle og potensielle nye kunder, fått vist frem konseptet til én av våre beste kunder – og presentert oss i Bacardi Norge som en samarbeidspartner, sier Hjelljord.

«Vi er fantastisk fornøyde med tilbakemeldingene vi har fått fra både utstillere og besøkende.»Torill Engelberg, direktør Umami Arena

– Vi har fått bra tilbakemeldinger fra publikum, både på standens utseende og innhold. Mange kom og sa at vi hadde den beste standen, forteller Bacardi-representanten.

Viktig å bli sett

Også Anders G. L. Vist i Wulff & Co melder om veldig bra respons under Umami Arena.

– Vi har fått masse positiv og god feedback fra både kunder og andre utstillere. Å bli enda bedre sett ute i markedet, er viktig for oss, sier han.

Bra respons – gode leads

– Det har vært morsomt og gøy som alltid, men litt ekstra slitsomt i år med så mange aktiviteter og stander som vi har hatt, forteller markedssjef i Primulator, Lasse André Lööv-Olsen.

– Vi har satset på å delta på alt fra vann- og hygienestand i glassgangen, NM i kaffe og NM i Gelato – i tillegg til en egen Primulator-stand.

– Vi opplever god respons fra besøkende, og at den sterke tilstedeværelsen har gitt Primulator masse kundemøter og presentasjoner – og ikke minst mange gode leads, sier Lööv-Olsen.

Ber utstillerne om innspill

– Vi har jobbet veldig målrettet med å kommunisere og posisjonere oss inn mot fagmiljøene og har prioritert å bygge et program som favner bredt innenfor alt som handler om mat og drikke, forteller Umami Arena-direktøren.

– Ambisjonen er å bli det stedet hvor bransjen og fagfolk vil treffes. Umami Arena skal bidra til å skape tilhørighet, læring og inspirasjon – og ikke minst være en arena for handel og nettverksbygging, fortsetter Torill Engelberg i Umami Arena.

– Vi nå skal evaluere hele arrangementet, og ber om innspill fra alle utstillere og besøkende i utstiller- og besøksundersøkelsene, og fra samarbeidspartnere. Det er slik vi kan videreutvikle oss og bli bedre, understreker hun.

Powered by Labrador CMS