Vinner: Holli Mølle vant Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2023. – Det føles veldig bra. Det er en anerkjennelse av det vi har bygget opp og fått til, sier Trygve Nesje i Holli Mølle.

Økologi

Holli Mølle til topps

Holli Mølle gikk helt til topps og vant prisen på 250.000 kroner. – Det føles veldig bra. Det er en anerkjennelse av det vi har bygget opp og fått til.

Publisert Sist oppdatert

­Det sier Trygve Nesje i Holli Mølle, som foredler økologisk, norsk korn fra 55 ulike kornprodusenter til nye kornprodukter. Selskapet ble etablert i 2007.

– Da jeg etablerte Holli Mølle, så jeg på strukturen på markedet i Norge. Det er to store aktører, og vi kunne bare glemme å konkurrere mot dem. Jeg prøvde å finne en nisje som ikke var godt dekket. Jeg hadde i tillegg lagt om gården til økologisk i 2001, så det ble naturlig å starte med gårdens produkter som var økologiske med vekt på urkorn, forteller Nesje.

Alt er økologisk

– Hva skal dere bruke premien på?

– Vi skal ta med produksjonen til små og store bakerier før sommeren, men utover det skal vi ikke gjøre noe annet.

Bedriften produserer av spelt, gamle kornsorter og hvete – alt økologisk. I dag er de blant annet matskattleverandør til Norgesgruppen.

– Det er en rekke produkter som blir levert av Asko hver uke. Vi har en fabelaktig utvikling, og det er veldig morsomt. Vi vil også få tilgang til Joker og Spar, så vi jobber oss inn mot ulike segmenter. Vi er også på vei inn til Coop Mega via en grossist, som er relativt nytt for oss, sier Nesje.

Dyrere

– Merket dere en økning av salget under pandemien?

– Det var ville vesten da pandemien kom. Mars 2020 ble bestillingene doblet og noen ganger tredoblet, fordi alle skulle bake. Den måneden røk limaggregatet vårt, som er en maskin som limer pakkene våre. Her var det seks ukers bestillingstid. Vi tømte alle butikkene på hele Østlandet for limpistoler og limstaver og håndlimte alle posene. Vi leide også inn folk som hadde blitt permittert.

Med høy inflasjon og raskt stigende rente, har forbrukerne fått høyere utgifter. Nesje har vært redd for at dyrtiden skal føre til nedgang i salget av deres produkter.

– Det blir dyrere produkter når man dyrker økologisk, men jeg har ikke sett nedgang i salget. Vi har vært bevisste på å holde prisen på et rimelig fornuftig nivå. Vi kan ikke ligge på det dobbelte av prisen til andre konkurrenter, sier Nesje, og fortsetter:

– I år vil vi omsette for rundt 30 millioner kroner. For å vokse videre må vi ta nye kundegrupper og ikke bare de som skal ha økologiske produkter. Vi har blitt en markedsrettet profesjonell aktør.

Lanserte nye produkter

Til lanseringsvinduet i februar lanserte Holli Mølle to nye produkter: Speltpannekaker og Speltvafler.

– Fremover vil det komme en serie på dem. Noe som også er viktig for oss er at så godt som alle våre produkter er Nyt Norge-merket. Det handler om at vi tar det lille ansvaret vi kan ta med hensyn til beredskap for samfunnet vårt og vise at man kan bruke norsk på alt.

Powered by Labrador CMS