Kiwis sunnhetslotteri og Mills laksepålegg ble i dag kåret til vinnerne av sunnhetsprisene fra Helsedirektoratet for 2021.

Nyheter

Sunnhetsprisene til Mills og Kiwi

Mills vinner Intensjonsavtalen for et sunnere kostholds pris for sunnere produkter og Kiwi for sunnere markedsføring.

Publisert Sist oppdatert

Helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) delte ut prisene for 2021 under et digitalt arrangement i regi av Helsedirektoratet og NHO Mat og Drikke i ettermiddag.

– Jeg er glad for at mange aktører i matvarebransjen jobber godt for at forbrukerne skal ha et bredt utvalg av produkter som kan bidra til å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter og fisk. Det er også laget gode markedsføringsføringsaktiviteter som støtter opp under kostrådene, sier Kjerkol.

De to prisene fra Helse- og omsorgsdepartementet er begge utmerkelser knyttet til Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, som i sommer ble fornyet for perioden 2022-2025. Intensjonsavtalen er et samarbeid mellom helsemyndighetene og matbransjen.

«Sunt og innovativt laksepålegg»

Mills vinner altså kategorien sunnere produkter med sitt laksepålegg. Mills lanserte i februar 2021 en hel serie laksepålegg. Den består av varmrøkt laks og en base av marger kvarg og rapsolje, og har raskt blitt en favoritt hos mange. Siden lanseringen har Mills sendt ut over 850.000 glass med laksepålegg og bidratt til enklere inntak av fisk i mange norske hjem.

– Tusen takk, wow, dette var veldig gøy og motiverende, sier helse- og ernæringssjef Marte Gjeitung Byfuglien i Mills AS.

2. plassen gikk til Coops serie «Coop fra havet» og 3. plassen til Mesterbakeren for «Godt for små og store superhelter».

Sunnhetslotteriet fra Kiwi

Kiwi vinner prisen for sunnere markedsføring med «Kiwi pluss sunnhetslotteri», som skal bidra til økt kjøp av fisk, frukt og grønt. Sunnhetslotteriet ble lansert i 2020 og har siden resultert i økt salg av fiskeprodukter og sunnere handlekurver for Kiwi pluss-kundene. Antall handlekurver som innehold fisk har økt med 15 prosent. Siden starten er det trukket ut 90.000 kunder som har vunnet en handlekurv med en snittverdi på 718 kroner.

Juryen trekker blant annet fram hvordan kampanjen har stimulert til sunnere handlekurver på en ny og morsom måte, og applauderer bruken av gulrot framfor pisk i markedsføringen.

– Takk til juryen, alle kundene og våre 14.000 ansatte. Denne prisen inspirerer til videre arbeid, sier Jacob Rolland i Kiwi.

2. plassen gikk til Coop med «Frukt og grønt med rosa sløyfe» og 3. plassen til Meny for «Nudging for sunnere valg i Menys nettbutikk».

LES MER | Tine og Meny til topps i 2020

– Det var tre finalister i hver kategori som kjempet om førsteplassen, og jeg vil gratulere alle som på hver sin måte bidrar til at vi kan spise sunnere, sier helse- og omsorgsministeren.

Nye mål for Nøkkelhullet

Foto Her er de målene for Intensjonsavtalene for et sunnere kosthold.

I dag resignerte Kjerkol også avtalen som daværende helseminister Bent Høie undertegnet i juni 2021.

Før jul ble det klart at Nøkkelhull-merkingen av matvarer skal målsettes. Dette punktet er nytt i intensjonsavtalen, og sier at andelen produkter med Nøkkelhull-merket, målt i verdi, skal økes fra 18,8 % til 21,0 % i avtaleperioden, som løper ut 2025.

Powered by Labrador CMS