Kiwi kutter prisen på 200 varer. – Priskuttet er det største vi noen gang har gjort, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til DN. Foto: Kiwi

Kjedenytt

Kiwi kutter prisen på 200 varer

Kiwi kutter nå prisen med 20 prosent på over 200 av de mest populære dagligvarene. – Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv, sier Coop.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kutter prisen på over 200 varer blant våre bestselgere med 20 prosent i de åtte neste ukene. Priskuttet er det største vi noen gang har gjort. Dette gjør vi for å være med på dugnaden myndighetene har oppfordret til, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til Dagens Næringsliv.

Priskuttet er estimert til å koste 200 millioner kroner, og gjelder fra fredag 17. april og frem til 15. juni. Priskuttet gjelder populære produkter i kategoriene frokost, middag og kos.

– I en utfordrende tid gjør myndighetene det de kan for blant annet å redde bedrifter og arbeidsplasser. Kiwi sitt bidrag i dugnaden er å gjøre maten enda billigere, skriver kjeden på sin nettside.

Konkurrenten Coop reagerer og mener det er umoralsk når man venter til etter «den største handleperioden i året» med å starte priskrig, med henvisning til at det ikke ble noe av den årlige priskrigen på påskevarer.

– Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv. At Kiwi kommuniserer priskampanjen på denne måten, reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til avisen.

Dagligvarekjedene overvåker hverandres priser kontinuerlig.

Coop opplyser til NTB at de fredag satte ned prisene på de samme 200 varene som Kiwi, i tillegg til 25 andre varer.

Rema-sjef Trond Bentestuen sier til Dagens Næringsliv at man vil finne de samme prisene i deres butikker som det er reklamert for hos konkurrentene.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS