Konsernsjef i Coop Norge SA, Geir Inge Stokke, forteller om et rekordår i 2020 for Coop i Norge. Foto: Andreas Fadum.

Nyheter

Rekordår for Coop i Norge

Nedstengingen av samfunnet ga en kraftig omsetningsøkning for Coop i Norge. Veksten er på 16,6 prosent for dagligvarer og hele 26,6 prosent for byggevarer.

Publisert Sist oppdatert

Det resulterte i et rekordstort kjøpeutbytte for Coops 1,9 millioner medeiere.

– For all fremtid vil 2020 stå ut som et ekstraordinært år for Coop og resten av norsk varehandel. Da landet stengte ned, tok vi alle vår rolle som samfunnskritisk aktør på høyeste alvor. Jeg vil takke kundene for tilliten- og de ansatte i Coop i hele Norge for en ekstraordinær innsats for å sikre vareforsyning til hele befolkningen samtidig som smittevern ble ivaretatt, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge SA i en pressemelding.

Rekordhøy omsetning

Coop Norge SA er morselskapet i Coop Norge konsern. De totale driftsinntektene til Coop Norge konsern endte på 58,6 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet endte på 986 millioner kroner. For Coop i Norge ble de totale driftsinntektene på 71 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet endte på 2,8 milliarder kroner. I tillegg til dette kom en samlet medeiernytte på over 2,4 milliarder kroner – hvor nesten 1,3 milliarder kroner ble direkte utbetalt til medeiernes medlemskontoer i samvirkelagene.

– Vi er eid av folket og det er en stor glede å dele overskuddet med kundene. Rekordhøy omsetning gjør at også utbyttet og medlemsfordelene til våre 1,9 millioner medeiere ble rekordhøyt. Omsetningsveksten ble ekstraordinært god som følge av nedstengningen. Det at vi lykkes med å håndtere denne veksten nærmest over natten, bekrefter at vi har bygget opp en robust, innovativ og fleksibel organisasjon, sier Stokke.

– Normaliseres

Coops kjeder innen dagligvare og bygg gjorde det alle sterkt i 2020. Særlig god vekst hadde byggevarekjeden Obs Bygg, varehusene til Obs og lavpriskjeden Extra, som hadde 25 prosent omsetningsøkning. Ifølge Coop står Extra for over halvparten av Coops dagligvareomsetning og har passert 500 butikker med tilstedeværelse i alle deler av landet. Markedsandelen til Coop var på 29,3 prosent innen dagligvare og 35,8 prosent innen byggevarer ved utgangen av året.

– Mangfoldet blant Coops kjeder har vært en konkurransefordel også i møtet med smittevern og nedstengninger i ulike deler av landet. Særlig ser vi dette på de store varehusene som enkelt kunne legge til rette for storhandel og trygge handlereiser. Når samfunnet gjenåpner, vil omsetningen naturligvis normaliseres. Samtidig blir det interessant å se om noen av de nye handlevanene vil føre til varige endringer i etterspørselen, sier Stokke.

Powered by Labrador CMS