Forbrukere i 2024 er mer selektive med hva de kjøper og hvor, viser BCGs ferske rapport.
Forbrukere i 2024 er mer selektive med hva de kjøper og hvor, viser BCGs ferske rapport.

BCG: Forbrukerne skvises fra flere kanter

Ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa sliter økonomisk. Snacks og alkohol faller mest.

Publisert Sist oppdatert

73 prosent av de spurte sier at prisen på varer og tjenesterhar økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdttritt: 25 prosent av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av2024, og 28 prosent klarer ikke sparelike mye som før, heter det i pressemeldingen fra BCG.

Kutter unødvendigheter

Denne levekostnadsspagaten fører også til at konsumet av såkalteikke-essensielle varer går ned. Snacks (-15 %) og alkohol (-15 %) har destørste netto nedgangene på tvers av produktkategorier i BCGs rapport, itillegg til klær – som har en nedgang på hele 20 prosent.

– Den sannsynlige forklaringen ligger i at markedet har todistinkte forbrukersegmenter i ulike ender av skalaen; en prisfølsom gruppe somreduserte forbruket sitt med 35 prosent i første halvdel av 2024, og en annen,mer motstandsdyktig gruppe, som økte forbruket sitt med 22 prosent, hovedsakeligedrevet av kjøp av varer av høyere kvalitet eller dyrere merker, sier AndreasMalby, leder for BCGs forbrukerpraksis i Europa.

«Alt var billigere før»

I rapporten European Consumers Are Optimistic But Still Not Spending intervjuetBCG over 7.000 forbrukere i Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige ogStorbritannia. Norske forbrukere var dessverre ikke inkludert i denne utgaven,men fra august til september målte SSB den største prisnedgangen for matvarer ien september måned noensinne. Matprisene samlet falt 2,2 prosent fra august tilseptember, som er rekord målt mot sammenlignbare tall tilbake til 1979.

Powered by Labrador CMS