Lokalmaten står sterkt i Norge, viser nye tall fra Stiftelsen Matmerk. Her er et utvalg fra dagligvarekjeden Meny.

Nyheter

Ja, vi betaler gjerne mer for lokalmat

Sju av ti er villige til å betale ekstra for norsk lokalmat- og drikke.

Publisert Sist oppdatert

Det viser nye tall fra Stiftelsen Matmerks årlige forbrukerundersøkelse om merkeordninger for norsk mat.

Her er tre andre hovedtall:

  • 84 prosent av forbrukerne sier de interessert i å prøve lokalmat

  • 69 prosent sier de er villig til å betale noe ekstra for lokalmat og -drikke, 2 prosentpoeng ned fra 2019

  • Merkeordningen Spesialitet er nå kjent av 35 prosent av de matinteresserte forbrukerne, det høyeste tallet siden målingene startet

Foto Sterke tall fra Matmerks forbrukerundersøkelse: En av tre kjenner til merkeordningen Spesialitet og sju av ti av villig til å betale mer for lokalmat.

Viktigere enn ellers

– Disse tallene viser tydelig at norske forbrukere ønsker å kjøpe lokalmat og betale litt ekstra for slik kvalitetsmat. I år er dette kanskje enda viktigere enn ellers, ettersom mange av disse produsentene har opplevd radikale endringer av markedene sine som følge av den pågående pandemien, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad i en pressemelding.

116 produsenter Spesialitet-merket

Spesialitet er en merkeordning for norsk lokalmat og drikke som har eksistert siden 2001. Ordningen forvaltes av den uavhengige Stiftelsen Matmerk, og det er en matfaglig jury som avgjør hvem som får lov å ta i bruk merket.

Kriteriet for å få lov til å bruke merket er at produktet skal ligge over gjennomsnittet i sin kategori og skille seg ut som lokalmat eller drikke i særklasse. Det er i dag 116 produsenter som får bruke merket.

– Det er viktig med gode merkeordninger som viser vei til den beste lokalmaten. Jeg har hatt gleden av å møte mange av Spesialitetsmerkets produsenter, de er mathåndverkere i særklasse, sier Bollestad.

Undersøkelsen er utført hos den delen av befolkningen som sier de er matinteresserte.

Andelen blant hele befolkningen som sier de er villig til å betale mer for lokalmat, er i 2020 på 69 prosent Resultatet sier noe om potensialet for salg. Andelen i hele befolkningen som sier de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter er på 84 prosent i 2020. Den har ligget over 80 prosent de siste fem årene.

Merkebrukerne er fornøyde

Stiftelsen Matmerk gjør også en årlig undersøkelse blant de 116 mat- og drikke­produsentene som bruker Spesialitet-merket. 78 prosent av merkebrukerne forteller at merkets anerkjennelse gir stolthet; både internt og i omgivelsene. 81 prosent bruker merket i egen markedsføring. 51 prosent av produsentene forteller at forbrukerne opplever merket som en garanti for lokalmat av høy kvalitet.

Foto 116 norske produsenter er per i dag kvalifisert for Spesialitet-merket.

– Spesialitet sine 116 merkebrukere utgjør lokalmatens elitelandslag. At de aktivt bruker Spesialitet gir forbrukerne mulighet til å finne lokalmat i særklasse i butikk, på nett og matfestivaler. At vi gjør merkeordningen enda mer kjent blant forbrukerne er viktig for salget av lokalmat, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.

Powered by Labrador CMS