Administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat og landbruks- og matminister Sandra Borch under overrekkelsen av salgsrapporten for lokal mat og drikke på Helmersens Delikatesser i Tromsø. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Nyheter

Salgsøkning for lokal mat og drikke

Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer de siste årene, men har likevel greid å øke salget fra 11,2 til 11,5 milliarder kroner fra 2021 til 2022.

Publisert Sist oppdatert

­Like før helga fikk landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) overlevert rapporten på salgstall for lokalmat og drikke for siste år. Det er Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, som sto for overleveringen.

– Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer på grunn av nedstengingen av samfunnet de siste årene, og de møter store utfordringer tilknyttet prisstigning og økende grensehandel. Det er derfor gledelig at de har salget økt, sa statsråden da hun tok imot salgsrapporten på Helmersens Delikatesser i Tromsø.

Nytt i år er at salgskanalene har fordelt seg forskjellig fra tidligere år. Det er en nedgang i salget i dagligvarehandelen og en økning i HORECA og storhusholdningen. Dagligvarehandelen er det store lokomotivet i salg av lokalmat. Nedgangen her er på 4,9 prosent, viser rapporten.

– Flere av kjedene har satset på lokalmat og drikke. Nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, sa Borch.

Nord-Norge et lyspunkt

Nord-Norge er et lyspunkt for salg av lokalmat i dagligvare. Selv om salget går ned her også, har de nordligste fylkene faktisk den laveste nedgangen: 1 til 2 prosent.

– Her kan søringer lære noe av nordlendinger! Selv om vi vet at presset på kjøpekraften har vært noe mindre i nord, så har likevel vi her i nord vært flinkere til å handle lokalmat og drikke enn de sørover i landet, sier landbruks- og matministeren.

Viken er imidlertid fremdeles det største fylket på salg av lokal mat og drikke, med en omsetning på 1,31 milliarder kroner.

Samtidig har tallene for HORECA, storhusholdning og direktesalg økt. Dette betyr blant at vi kjøper mer mat og drikke med lokal identitet når vi er ute på reise i Norge eller er på restaurant, skriver Stiftelsen Norsk Mat i en pressemelding.

– Å ha lokale heia-gjenger, som støtter opp om lokale produsenter i tøffe tider, er helt nødvendig for å opprettholde lokale arbeidsplasser, lokal mathistorie og ikke minst – lokale og unike smaksopplevelser, avslutter Borch.

Noen tall fra rapporten

  • Totalomsetningen av lokalmat 2021/2022 mot 2021/2020 har økt med 2,2 prosent.
  • Tilbakegangen i dagligvarehandelen er et uttrykk for normalisering av handlevanene etter åpningen av grensene høsten 2021 og gjenåpningen av utelivet i starten på 2022.
  • Lokalmat går mer tilbake enn matvarer generelt på dagligvaremarkedet: minus 4,9 prosent for lokalmat og minus 4,0 prosent for matvarer generelt.
  • Salg av øl fra småskalabryggeriene går kraftig tilbake i dagligvarehandelen med 100 millioner kroner. Det betyr en nedgang på 20 prosent.
  • Salget av øl fra småskalabryggeriene til utelivet vokste i storhusholdning med 15 prosent fra 2021 til 2022.
  • Rapporten viser vekst i lokalmatsalget i storhusholdning for kalenderåret 2021 mot 2020 på 16 prosent.

Fakta om salgsrapporten og Stiftelsen Norsk Mat

  • Rapporten er utarbeidet av Stiftelsen Norsk Mat, i samarbeid med Reiler Consulting.
  • Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse.

  • Dens formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon.

  • Dette gjør den ved å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og ved å synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

  • Stiftelsens kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegnelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

  • På grunn av ulike rapporteringstidspunkt for ulike tall er måleperiodene noe forskjellig for ulike deler av tallene. Men det måles likt fra år til år. For å følge utviklingen, kan disse tallene derfor sammenlignes.
Powered by Labrador CMS