Landbruks- og matminister Sandra Borch, Nina Sundqvist fra Stiftelsen Norsk Mat, Brit Selebø og Helge Tungen fra Metervare AS, der tallene for lokalmatsalget ble lagt fram fredag.

Nyheter

Sterk salgsvekst for lokalmat i butikk

Salget av lokal mat og drikke i dagligvarehandelen endte på 6,8 milliarder, opp 858 millioner fra forrige måling.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvaretallene gjelder perioden september 2020 – til august i år. Veksten fra forrige periode er på 14,4 prosent, betydelig mer enn dagligvaremarkedet totalt, som vokste med 7,5 prosent i samme periode, sier rapporten fra Stiftelsen Norsk Mat, Reiler Consulting og Nielsen IQ.

Lokalmat er i undersøkelsen definert slik: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.

Totalt fall på 500 millioner

Foto Dagligvaretallene gjelder perioden september 2020 til august 2021, mens storhusholdningstallene unntatt lokaløl omfatter kalenderåret 2020.

Totalsalget av lokalmat- og drikke utgjør nå 11,3 milliarder, viser tallene fra Stiftelsen Norsk Mat, som ble lagt fram fredag. Det er en halv milliard kroner mindre enn tilsvarende måling fra i fjor. Dette skyldes et fall for lokalmat og lokaløl i storhusholdningsmarkedet på 24 prosent. Fasiten for dette markedet, som gjelder kalenderåret 2020, er 4,47 milliarder kroner.

Utviklingen i direktesalg, som Reko-ringer, matfestivaler og Bondens marked, stoppet på 630 millioner kroner.

Sterke tall i dagligvare

– Dette er fantastisk gode tall for dagligvarehandelen, og viser at norske forbrukere virkelig har fått øynene opp for norsk lokalmat og -drikke under pandemien. Jeg håper at folk fortsatt vil verdsette kvaliteten på den norske lokalmaten og skjønne at man ikke trenger å dra til Sverige for å handle. Norsk mat er trygg, ren og av høy kvalitet, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp).

Presentasjonen av tallene var lagt til Metervare på Sinsen i Oslo, pølseekspertene som vant Meny Matskattstipend på 300.000 kroner for 2021.

– Det er ikke så ofte en senterpartist besøker en lokalmatprodusent i Oslo. Men det er jo bare et bevis på at lokalmat basert på gode norske råvarer, det lages over hele Norge, sier Sandra Borch.

Hun peker på at veksten i dagligvare er spesielt gledelig når storhusholdningsmarkedet har falt så kraftig på grunn av pandemien

– Denne regjeringen har som mål å stimulere til både økt produksjon og omsetning av lokalmat og -drikke. Jeg er sikker på at det er et potensial for ny vekst i salget gjennom storhusholdning. Vi vil ta med oss disse tallene når vi skal utforme politikken og virkemidlene for å møte utfordringene som pandemien har skapt, sier landbruks- og matministeren.

Årlig salgsmåling

– For tredje år på rad er lokalmat- og drikke en salgsvinner i dagligvarebutikken. Folk har spist mer hjemme, handlet mer i Norge og vært opptatt av å støtte lokale mat- og drikkeprodusenter og norske arbeidsplasser. Dette støttes av forbrukerundersøkelser vi har gjort, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Hun håper forbrukerne fortsatt ser verdien av å kjøpe lokalmat og drikke, ikke minst på restaurant:

– De trenger et tilsvarende oppsving nå, sier hun.

Ølvekst med bismak

Blant vekstvinnere er lokalt øl fra småskalabryggeriene, som økte dagligvaresalget med 91 millioner kroner i perioden.

– Det er selvfølgelig fantastisk å se hvor stor salgsveksten i dagligvare har vært for småskalabryggeriene i 2020-2021. Men når vi vet at denne i stor grad kommer av at grensen mot Sverige har vært stengt, er det med en viss bismak at vi applauderer veksten, sier Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen

Pølsevekst

Metervare AS har hatt en salgsøkning på 86 prosent under koronapandemien. Bedriften lager håndverkspølser av norske råvarer midt i Oslo.

– Vi tror at når folk først får smakt på produktene våre, og kjenner på kvaliteten, så kjøper de det igjen, sier Brit Selebø, daglig leder hos Metervare.

Powered by Labrador CMS