Frontlinjepersonell: Noe av det beste har vært at flertallet av Norges befolkning endelig har skjønt hvor viktige butikkansatte er, mener HK-leder Christopher Beckham. Illustrasjonsfoto ved kassa: Vidar Ruud, NTB

Kommentar

Når heltene forsvinner

2020 vil for mange i Norge erstatte begrepet vondt år. Vi vil ikke lenger si langt som et vondt år, men langt som 2020.

Publisert Sist oppdatert

Men selv om 2020 har vært et tungt år for mange, så har det også vært et fantastisk år for mange andre. Salget har aldri vært så høyt, mange butikker har flere nye ansatte for å holde unna trykket. Frykten for smitte, pleksiglass i butikken, klistrelapper på gulvet som oppfordrer til avstand til tross: Mange i dagligvarehandelen har gjort det godt i Norge.

Noe av det beste har vært at flertallet av Norges befolkning endelig har skjønt hvor viktige vi er. «Heltene på butikken» har vært et begrep som har gått igjen, og det finnes utallige historier om hvordan ros og stolthet har omfavnet en arbeidsgruppe som altfor ofte blir sett ned på.

Denne heltestatusen, og den stoltheten blant ansatte i dagligvarehandelen er vel fortjent og vel unt. Men, den varer ikke evig. Hva gjør vi når vindene snur? For det finnes mange eksempler på at den kan snu.

Vi ser at sykehusansatte har blitt kalt helter mange steder i Europa, hvor de i andre og andre bølge av pandemi blir utskjelt og fryktet som smittede. Det er urettferdig, men likevel virkelig.

Når heltestatusen svinner hen er det bare organisering og yrkesstolthet som kan erstatte statusen. Derfor er det ekstra viktig nå, for bransjen som en helhet at vi løfter yrkesstoltheten til næringen. Jeg etterlyser at arbeidsgivere og kjøpmenn bidrar til å vise at vi er stolte av arbeidet som gjøres, og av oss som jobber i næringen. Så skal vi på arbeidstakersiden gjøre vårt for det samme.

Powered by Labrador CMS