Illustrasjonsfoto: Klarna

Nyheter

Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest

Økningen i antall nordmenn som foretrekker å handle mest på nett er større enn i noe annet land i en fersk global undersøkelse. Og dagligvarer ligger nest øverst på preferanselisten.

Publisert Sist oppdatert

­Klart størst er økningen innenfor kategoriene dagligvarer, hus og hage, samt smykker og accessoirer.

Det viser Klarnas kvartalsvis shoppingundersøkelse for fjerde kvartal 2022 *. Dette er en stor undersøkelse som er foretatt blant hele 21 770 respondenter i 17 vestlige land, inklusive Norden, store deler av Vest- og Sør-Europa, USA og Australia.

Bare fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022 har andelen nordmenn som foretrekker mest netthandel fremfor fysisk handel økt med hele 27 prosent – fra 22 til 28 prosent. Tilsvarende for fysiske butikker er 32 prosent (en nedgang på 8 prosent.) De resterende har ingen sterke preferanser for den ene eller andre salgskanalen.

– Selv om nordmenn fremdeles er blant dem i undersøkelsen som handler minst jevnlig på nett, bare knappe 1 av 4 oppgir at de gjorde dette ukentlig eller oftere i fjerde kvartal i fjor, tyder denne kraftige økningen på at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover. Våre undersøkelser tyder på at spesielt muligheten for å finne lavere priser er viktig for at kundene velger nett. Det er nok en medvirkende årsak til at vi nå ser at interessen for netthandel er økende – noe som er verdt å merke seg for aktørene i dette markedet, sier Klarna Norge-sjef Geir Østby i en pressemelding.

I den globale undersøkelsen er det mange av de samme kategoriene, dagligvarer, farmasøytiske produkter og hus og hage, som peker seg ut som de som per i dag handles i fysiske butikker, men som samtidig har hatt den kraftigste økningen i netthandelspreferansen i løpet av de siste par årene.

– Det kan tyde på spesielt butikker som opererer innenfor disse kategoriene kan ha mye å tjene på å satse på mer digitalt i tiden fremover, konkluderer Østby.

– Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, er det fremdeles slik at det store flertallet, hele 7 av 10, synes den totale handleopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Spesielt den sosiale kontakten og servicen trekkes frem som grunner til dette. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby dette – og ta i bruk nyere verktøy, som live shopping og personlig service via chat og video, sier Østby.

Hele 3 av 4 nordmenn mener nettbutikker kontinuerlig bør investere i ny teknologi for å møte økende forbrukerforventninger til handleopplevelsen. Det flest ønsker seg er teknologier som gjør at betalingen er friksjonsfri når de netthandler (51 %), produktanbefalinger basert på deres egne preferanser (44 %), digital gjenkjenning med personlig velkomst og service i nettbutikken (35 %) og virtuelle butikker/ prøverom (33 %).

Kategoriene hvor preferansen for netthandel økte mest fra Q4 2021**:

1. Hus og hage: + 47 % (18 prosent foretrekker nett)

2. Dagligvarer: +46 % (19 prosent foretrekker nett)

3. Smykker og accessoirer: +40 % (20 prosent foretrekker nett)

4. Farmasøytiske produkter: +35 % (25 prosent foretrekker nett)

5. Skjønnhetsprodukter: + 33 % (28 prosent foretrekker nett)

6. Klær og sko: +29 % (32 prosent foretrekker nett)

7. Barneprodukter: + 28 % (16 prosent foretrekker nett)

7. Bildeler og bilprodukter: + 28 % (21 prosent foretrekker nett)

9. Sport og fritid: +24 % (27 prosent foretrekker nett)

10. Underholdning: +20 % (42 prosent foretrekker nett)

11. Elektronikk: +16 % (33 prosent foretrekker nett)

12. Erotiske artikler og sexleketøy: Uendret (31 prosent foretrekker nett)

* Klarnas Shopping Pulse , som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 21 770 respondenter (1383 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.

** Økning, preferanse for netthandel sammenlignet med Q4 2021 (Andelen som oppgir de foretrekker å gjøre det meste av sin shopping på nett innenfor kategorien) De resterende foretrekker enten fysisk butikk (totalt 32 prosent i Q4 2022), eller de har ingen klar preferanse mellom netthandel og handel i fysisk butikk (40 prosent totalt i Q4 2022).

Powered by Labrador CMS