Oda henter 1,5 milliarder kroner i frisk kapital. På bildet: Martin Gjølme (Verdane), Karl Munthe-Kaas (Oda), Kristin Thornes Woldsdal (Oda), Vegard Vik (Oda) og Staffan Mörndal (Summa Equity). Foto: Oda

Nyheter

Oda henter 1,5 milliarder kroner

Oda henter 1,5 milliarder kroner i frisk kapital fra nye og eksisterende investorer, og mener de med det bekrefter sin posisjon som ledende, lønnsom og bærekraftig matvarebutikk på nett.

Publisert Sist oppdatert

Fersk kapital betyr at enda flere kunder i Norge, Finland og Tyskland vil få tilbud om å kjøpe billige matvarer levert helt hjem.

– Vi er imponert over hva Oda har fått til. De har funnet opp dagligvarehandelen på nytt og utviklet en verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi som gjør dagligvare på nett lønnsomt og bærekraftig. Kundene som handler hos Oda bidrar til å halvere co2- utslippene sammenliknet med fysiske matbutikker og matsvinnet er rundt en fjerdedel. Vi ser et stort potensial i virksomheten og ønsker å bidra til videre suksess. Derfor investerer vi i Oda, sier Martin Gjølme og Staffan Mörndal i investeringsteamene til henholdsvis Summa Equity og Verdane i en pressemelding.

Oda hevder å være ledende aktør på å kutte i matavfall, og at de har bevist at det er mulig å få til omfattende strukturelle endringer i en enorm global industri. Dermed støtter investeringen i Oda opp om FNs bærekraftsmål nummer 12, som blant annet sier at andelen matavfall per innbygger på verdensbasis skal halveres innen 2030.

De to oppkjøpsfondene Summa Equity og Verdane går sammen med det svenske investeringsselskapet Kinnevik inn med totalt 1,5 milliarder kroner i ny kapital i Oda. I tillegg blir gjeld for 621 millioner kroner fra Rasmussengruppen, Prosus og Kinnevik konvertert til egenkapital. Oda verdsettes til rundt 3,5 milliarder kroner etter emisjonen.

– Oda hadde i 2021 et overskudd på driften i Norge på 29 millioner kroner. Det viser at selskapets forretningsmodell fungerer. Vi har svært fornøyde kunder som nyter godt av et bredt utvalg varer til lave priser, levert rett hjem på døren. De siste månedene har vi økt salget i Norge med 15-20 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Samtidig har netthandel og dagligvaremarkedet for øvrig krympet. I fjor reduserte vi prisene til samme nivå som lavprisbutikkene. Det hadde positiv effekt på salget, sier Kristin Thornes Woldsdal, Odas Norgessjef.

Målet nå er videre målrettet vekst også utenfor Norge, i første rekke Finland og Tyskland.

I 2021 hadde Oda en omsetning på 2,47 milliarder kroner, en økning fra 1,98 milliarder kroner i 2020. De investerte mer enn 380 millioner kroner i å bygge en skalerbar plattform og internasjonal vekst. Som tidligere varslet, vil ekspansjonen fortsette, men i noe redusert omfang og tempo i lys av utsiktene i finansmarkedet.

­

Powered by Labrador CMS