– Hele PU-ordningen bør evalueres, inkludert fastsettelse rett melkepris. Det vil gjøre at uavhengige meierier kan konkurrere på like vilkår, skriver Kristine Aasheim, styreleder i Q-meieriene (foto), og Sofie Oraug-Rygh er direktør for kommunikasjon, bærekraft og myndighetskontakt i Scandaza AS. Foto: Tore Myrstad

Nyheter

Tine-konkurrenter slår kraftig tilbake mot begrunnelse for varslede oppsigelser

Synnøve Finden og Q-meieriene slår kraftig tilbake etter at Tine-sjefen ga konkurrentenes subsidier deler av skylden for meierigigantens oppsigelser.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 10. november varslet Tine omstrukturering og oppsigelser. Konsernsjef Gunnar Hovland peker på fallende melkeforbruk, betydelig import av meieriprodukter og 200 millioner kroner i årlige «sentraliserende subsidier» til konkurrentene.

De såkalte «sentraliserende subsidiene» er et konkurransefremmende tiltak, som skal sikre norsk konkurranse mot Tine, som tidligere monopolist.

– Manipulerende utspill

– Tine bruker deres nedbemanning aktivt for å påvirke Landbruksdirektoratets pågående utredning om konkurransefremmende tiltak – tiltak som er helt avgjørende for å sikre at det skal være norske konkurrenter til Tine. Hovlands utspill er rett og slett manipulerende, og i verste fall utslettende for den lille norske konkurransen som er i meierisektoren i dag, skriver administrerende direktør Trond Haug i Synnøve Finden i en pressemelding.

– Kortsiktig løsning

Kristine Aasheim, styreleder i Q-meieriene, deler Synnøve Findens bekymring. Hun mener at det å fjerne konkurransefremmende tiltak, er en kortsiktig løsning for Tine.

– Når Tine jobber hardt for å fjerne de konkurransefremmende tiltakene, jobber de også for mindre mangfold, valgfrihet og innovasjon til forbruker, mindre produksjonsgrunnlag og mindre penger til bonden. Det å fjerne sine norske konkurrenter, er en kortsiktig løsning på Tines problemer, som vil straffe forbrukere og bøndene, mener Aasheim.

Én av tre forklaringer

Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine kjøper ikke kritikken.

Tilskuddene er én av tre forklaringer på kutt, understreker han overfor Nettavisen.

– Vi har sterk import av flere produkter og en forbruksnedgang for vanlig drikkemelk. Da får vi omstillingsbehov. I tillegg har vi disse konkurransepolitiske subsidiene som var ment å flytte markedsandeler fra Tine til konkurrenter. Det har man jo lykkes med. At vi må tilpasse oss dette, bør ikke overraske noen, mener Hovland.

Fakta om Tine

  • Samvirke eid av over 9.000 melkebønder.
  • Eier 31 meierier, samt to sentrallagre og to terminaler.
  • Sysselsetter rundt 5.300 ansatte.
  • Har sine røtter i samvirkemeieriene fra 1800-tallet. Konsernet het tidligere Norske Meierier.
  • Tine har en markedsandel på melk på om lag 70 prosent.
  • I nord har konsernet nesten ingen konkurranse, mens på Østlandet er markedsandelen på rundt 60 prosent.
Powered by Labrador CMS