Randi Sortland og Kirsti Slyngstad kvalitetskontrollerer Grandiosa Tynn Mozarella i fabrikken på Stranda før den går til fryseren.

Nyheter

Råvaretilgangen har høyeste prioritet for Orkla

Foreløpig god tilgang på råvarer i Norge, men forsinkelser utenlands for matgiganten.

Publisert Sist oppdatert

10.220 av Orkla-konsernets 18.348 ansatte jobber på fabrikk, svært mange av tilknyttet næringsmiddelindustrien. Orkla har 107 fabrikker, 21 av dem i Norge, der selskapet blant annet er kjent for merkevarer som Grandiosa, Tore, Stabburet, Nidar og Idun.

Ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå

Følger nøye med hjemme og ute

Foto Kommunikasjonsdirektør Kari Westersund i Orkla. Foto: Orkla ASA

Slik oppsummerer kommunikasjonsdirektør Kari Westersund i Orkla situasjonen akkurat nå:

– Vi i begrenset grad foretatt permitteringer i Norge, men vi følger situasjonen nøye. Vi følger også nøye med i de andre markedene hvor vi er til stede, og det er ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå, sier hun.

Tett dialog med leverandørene

Orkla er definert til å ha en kritisk samfunnsfunksjon som produsent av matvarer, vaskemidler og hygieneartikler. Ved siden av å hindre smittespredning og ta vare på de ansatte, har sikring av råvareleveranser til produksjonen topp prioritet nå.

– Så langt har vi hatt relativ god tilgang til råvarer vi kjøper inn lokalt, mens det har vært noen forsinkelser i varetransporten av råvarer vi kjøper inn utenlands. Vi er i tett dialog med leverandørene og gjør det vi kan for å sikre tilgang og minimere forsinkelsene, forklarer Westersund.

Omsetning 2019: 43,6 milliarder kroner

Før helgen kom Orklas årsberetning for 2019. Den viser en omsetning på 43,6 milliarder kroner, og et driftsresultat på 5,1 milliarder kroner. Driftsmarginen ble 11,7 prosent.

Foto Norge og Norden står for 71 prosent av inntektene til Orkla-konsernet. Kilde: Orklas årsberetning 2019.

Orkla Foods er størst med en omsetning på 16,8 milliarder kroner. Forretningsområdet har ledende markedsposisjoner innen en rekke kategorier, blant annet pizza, ketchup, supper, sauser, påleggsprodukter og ferdigretter.

LES MER | Her kan du lese Orklas årsrapport for 2019

Foto Slik fordeler omsetningen seg i Orkla, med Orkla Foods som den største virksomheten. Tall i millioner kroner. Kilde: Orklas årsberetning 2019.

Orkla Foods selger i hovedsakelig gjennom dagligvarehandelen, men vi har også sterke posisjoner innen storhusholdning, kiosker og bensinstasjoner.

«Plantebaserte og miljøvennlige produkter har bidratt med god vekst i 2019, og vil være en viktig plattform for innovasjonsarbeidet fremover. Orkla har i tillegg arbeidet videre med å sikre gode innovasjoner innenfor Orklas eksisterende og sterke merkevare», heter det i årsberetningen.

Mange oppkjøp utenlands i 2019

Orkla kjøpte flere næringsmiddelvirksomheter i utlandet i 2019:

  • Lecora AB, svensk produsent av fryste og kjølte vegan- og vegetarretter, markedsleder innen schnitzel, stor andel av sortimentet er økologisk, storhusholdning viktigste marked

  • Easyfood A/S, 90 % av aksjene, dansk produsent av butikkstekte bakervarer til «out of home»-kanalen, gjennomført.

  • Asteriscos e Reticências, S.A, 43,5 % av aksjene i det portugisiske selskapet, som produserer fermenterte tebaserte helsedrikker som selges over hele Europa under merkevaren Captain Kombucha.

  • Nói Síríus HF, 20 % av det selskapet, Islands ledende produsent av sjokolade og godteri,

  • Zeelandia Sweden AB, leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser til det svenske markedet, selskapet har endret navn til Credin Sverige

  • Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A, 80 % av aksjene, Kanakis er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser i Hellas

  • Vamo produkten voor de Bakkerij B.V, Nederland, produserer spesialiserte konsentrater og ingrediensmikser som selges til håndverksbakerier og produsenter av industrielle bakevarer.

  • Bo Risberg Import AB, Sverige, en betydelig andel av selskapets omsetning er til hotell, restauranter og catering, i tillegg viktig leverandør til svensk dagligvarehandel og matvareindustri.

  • Confection by Design Ltd, britiske karamellprodusent, som tilbyr fudge og toffee til iskremprodusenter, bakerier og konditorer

  • Kotipizza Group Oyj, Finland, eier av Finlands største pizzarestaurantkjede, Kotipizza Group er en ledende aktør i det voksende finske restaurantmarkedet

Kilde: Orklas årsrapport 2019

Foto Odd Inge Emdal ved Orklas fabrikk på Stranda desinfiserer kontaktflater på trucken når han starter skiftet. Foto: Orkla ASA
Powered by Labrador CMS