10.220 av Orkla-konsernets 18.348 ansatte jobber på fabrikk, svært mange av tilknyttet næringsmiddelindustrien. Orkla har 107 fabrikker, 21 av dem i Norge, der selskapet blant annet er kjent for merkevarer som Grandiosa, Tore, Stabburet, Nidar og Idun.
Annonse
Ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå
Følger nøye med hjemme og ute
Slik oppsummerer kommunikasjonsdirektør Kari Westersund i Orkla situasjonen akkurat nå:
– Vi i begrenset grad foretatt permitteringer i Norge, men vi følger situasjonen nøye. Vi følger også nøye med i de andre markedene hvor vi er til stede, og det er ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå, sier hun.
Tett dialog med leverandørene
Orkla er definert til å ha en kritisk samfunnsfunksjon som produsent av matvarer, vaskemidler og hygieneartikler. Ved siden av å hindre smittespredning og ta vare på de ansatte, har sikring av råvareleveranser til produksjonen topp prioritet nå.
– Så langt har vi hatt relativ god tilgang til råvarer vi kjøper inn lokalt, mens det har vært noen forsinkelser i varetransporten av råvarer vi kjøper inn utenlands. Vi er i tett dialog med leverandørene og gjør det vi kan for å sikre tilgang og minimere forsinkelsene, forklarer Westersund.
Omsetning 2019: 43,6 milliarder kroner
Før helgen kom Orklas årsberetning for 2019. Den viser en omsetning på 43,6 milliarder kroner, og et driftsresultat på 5,1 milliarder kroner. Driftsmarginen ble 11,7 prosent.
Orkla Foods er størst med en omsetning på 16,8 milliarder kroner. Forretningsområdet har ledende markedsposisjoner innen en rekke kategorier, blant annet pizza, ketchup, supper, sauser, påleggsprodukter og ferdigretter.
Orkla Foods selger i hovedsakelig gjennom dagligvarehandelen, men vi har også sterke posisjoner innen storhusholdning, kiosker og bensinstasjoner.
«Plantebaserte og miljøvennlige produkter har bidratt med god vekst i 2019, og vil være en viktig plattform for innovasjonsarbeidet fremover. Orkla har i tillegg arbeidet videre med å sikre gode innovasjoner innenfor Orklas eksisterende og sterke merkevare», heter det i årsberetningen.
Mange oppkjøp utenlands i 2019
Orkla kjøpte flere næringsmiddelvirksomheter i utlandet i 2019:
Lecora AB, svensk produsent av fryste og kjølte vegan- og vegetarretter, markedsleder innen schnitzel, stor andel av sortimentet er økologisk, storhusholdning viktigste marked
Easyfood A/S, 90 % av aksjene, dansk produsent av butikkstekte bakervarer til «out of home»-kanalen, gjennomført.
Asteriscos e Reticências, S.A, 43,5 % av aksjene i det portugisiske selskapet, som produserer fermenterte tebaserte helsedrikker som selges over hele Europa under merkevaren Captain Kombucha.
Nói Síríus HF, 20 % av det selskapet, Islands ledende produsent av sjokolade og godteri,
Zeelandia Sweden AB, leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser til det svenske markedet, selskapet har endret navn til Credin Sverige
Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A, 80 % av aksjene, Kanakis er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser i Hellas
Vamo produkten voor de Bakkerij B.V, Nederland, produserer spesialiserte konsentrater og ingrediensmikser som selges til håndverksbakerier og produsenter av industrielle bakevarer.
Bo Risberg Import AB, Sverige, en betydelig andel av selskapets omsetning er til hotell, restauranter og catering, i tillegg viktig leverandør til svensk dagligvarehandel og matvareindustri.
Confection by Design Ltd, britiske karamellprodusent, som tilbyr fudge og toffee til iskremprodusenter, bakerier og konditorer
Kotipizza Group Oyj, Finland, eier av Finlands største pizzarestaurantkjede, Kotipizza Group er en ledende aktør i det voksende finske restaurantmarkedet