Prisene på mat og drikke er fortsatt en betydelig grunn til at prisveksten holder seg høy, viser tall fra SSB.
Prisene på mat og drikke er fortsatt en betydelig grunn til at prisveksten holder seg høy, viser tall fra SSB.

Prisveksten fortsetter å avta – men påskekampanjer ga prishopp på mat

Prisene steg med 3,6 prosent fra april i fjor til april i år. Det er 0,3 prosentpoeng lavere enn i mars – og fjerde måned på rad med fall.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i tall utgitt av Statistisk sentralbyrå (SSB) fredag. Økningen på 3,6 prosent er den laveste tolvmånedersveksten målt i april siden 2021, da den lå på 3 prosent.

– Prisveksten avtok for fjerde måned på rad i april. Prisene er fortsatt høyere enn de var på samme tid i fjor for de fleste varer og tjenester, men de stiger generelt sett saktere enn før, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Prisene på mat og drikke steg

Prisene på mat og drikke er fortsatt en betydelig grunn til at prisveksten holder seg høy. Fra mars til april steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 3,3 prosent. Ifølge SSB er dette en uvanlig høy prisoppgang til april å være.

– Oppgangen må sees i sammenheng med at store tilbudskampanjer i forbindelse med påsken dempet prisene i mars. Nå får vi en effekt av at prisene stiger igjen etter å ha vært på tilbud, sier Kristiansen.

Blant varegruppene som steg mye i pris den siste måneden, finner vi sjokolade, kaffe og diverse sitrusfrukter. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 6,8 prosent høyere i april i år, sammenlignet med april i fjor.

Prisene på elektrisitet falt

Blant varegruppene som bidro betydelig til at prisveksten avtok videre i april, finner vi strøm.

– Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 0,7 prosent den siste måneden, noe som er godt under prisstigningen vi så fra mars til april i fjor, da prisene gikk opp med 5,1 prosent, sier Kristiansen.

Den største prisøkningen fra mars til april var for bøker, som steg med 13,2 prosent, etterfulgt av kaffe, te og kakao og syltetøy, honning, sjokolade og sukkervarer som økte med henholdsvis 9,5 og 7,7 prosent. Størst nedgang hadde spill-, leke- og hobbyproduktprisen, som sank med 2,1 prosent.

Powered by Labrador CMS