Geir Jostein Dyngeseth, organisasjons- og medlemsdirektør i Coop Norge. Foto: Coop.

Kjedenytt

Rekordmange kandidater i Coop-valg

´Til neste år passerer Coop to millioner medeiere i Norge, og flere tusen har meldt seg som kandidater til «Coop Valget».

Publisert Sist oppdatert

Coop er eid av sine kunder, som kan utøve innflytelse blant annet i ulike styrer og råd. Over dobbelt så mange som tidligere år, totalt 2334 nordmenn, har meldt seg som kandidater til «Coop Valget» i 2022, som er landets fjerde største valg målt i oppslutning blant nordmenn etter stortingsvalget, kommunevalget og kirkevalget.

– Det er fantastisk å se at medeierdemokratiet i Coop står sterkere enn noen gang. Coop er litt ditt, og som medlem er man også medeier. Dette gir ikke bare kjøpeutbytte og andre fordeler, men også rett til å være med å bestemme, sier organisasjons- og medlemsdirektør Geir Jostein Dyngeseth i Coop Norge i en pressemelding.

I «Coop Valget» stemmer medeierne på kandidater som skal representere dem som medlemsvalgte inn i samvirkelagene rundt om i landet. De medlemsvalgte deltar på samvirkelagenes årsmøter og kan påvirke det som skjer i sitt lokale samvirkelag. Valget skjer hvert andre år, og avholdes digitalt fra 24. januar til 6. februar 2022.

I tillegg til økt interesse for å være medlemsvalgt, noterer Coop seg rekordmange medeiere om dagen. Så langt i år har over 100.000 kunder tegnet seg som medeiere og totalt er godt over 1,9 millioner nordmenn medeier i Coop.

– Medeierne er våre beste og mest lojale kunder. Vi har de siste årene hatt en god rekruttering av nye medeiere, og dette fortsetter i 2021. Slik det ser ut nå ligger vi an til å passere to millioner medeiere i løpet av første halvår neste år, sier Dyngeseth.

Det er særlig blant kunder under 30 år at veksten i antallet nye medeiere har vært størst de siste årene. Dette gleder Dyngeseth.

– De yngre kundene våre er opptatt av delingsøkonomi, samfunnsansvar og et godt tilbud av sunn og bærekraftig mat. Dette får de hos oss, i tillegg til muligheten for å påvirke og utøve sin innflytelse i den videre utviklingen av sine lokale butikker, fremholder Dyngeseth.

Powered by Labrador CMS