Restaurant

Norges største serveringskjede klar for videre vekst

I fjor ble serveringskjeden Dely startet, som en etterfølger til UMOE Restaurants. Det er tatt betydelige grep for å gjøre selskapet slankere og mer markedstilpasset.

Publisert Sist oppdatert

I dag fokuseres det på kjededrift fremfor konserndrift. Dely ønsker å vokse og har økonomiske muskler til å kjøpe opp kjeder som passer inn i konseptet; «å servere folk flest».

På konferansen Mat & Marked i begynnelsen av september, fortalte Rune Sandvik, kjedeleder i Dely AS, med 32 års erfaring i Burger King, de siste 10 år som adm. dir. i Skandinavia, om de grepene som er blitt tatt for å transformere UMOE Restaurants til Dely. Sandvik leder driften av serveringsstedene i Dely.

– Dely er det gamle UMOE Restaurants. I 2019 var vi et kjempestort selskap med veldig mange varemerker, men var omtrent konkurs. I 2018 hadde vi en EBITA på NOK 26 mill. I 2019 tapte vi NOK 157 mill. og i 2020 tapte vi NOK 52 mill., men det siste skyldtes pandemien.

Vi la om og begynte å fokusere på kjededrift, vi var tidligere en organisasjon som var preget av konserndrift, det vi si at de fleste funksjonene var satt på toppen. Nå er mange flere av funksjonene i de enkelte kjeder. Markedsfolk og HR jobber med hvert enkelt brand, ikke overordnet i konsernet.

Servicekontoret vårt var tidligere på 2500 kvm, i dag er det på 500 kvm, vi har naturligvis blitt færre ansatte, det var tvingende nødvendig.

Servicekontoret i Sverige er lagt ned, vi solgte TGI Friday’s i Sverige og vår del av Togservice i Norge. De aller fleste ulønnsomme serveringsstedene våre ble lagt ned og Burger King i Norge, Sverige og Danmark ble solgt. Det førte til at vi kunne nedbetale gjeld med ca. 1 milliard kroner, alle fikk dekket utestående fordringer, inkludert banken, sier Rune Sandvik.

Nye eiere

I juli 2021 solgte Jens Ulltveit-Moe selskapet til nye eiere, Jordanes AS. De eier bl.a. Skandza med merkevarene; Synnøve, Finsbråten, Sørlands chips, m.fl.. De eier også serveringsselskapet Bisca i Danmark, The Feelgood Company, som driver med velværeprodukter, samt et eiendomsselskap.

– På grunn av pandemien permitterte selskapet 3000 medarbeidere i mars 2020, det var den eneste muligheten da. I desember 2021, da det kom en ny nedstengning som varte i 1 ½ måneder, permitterte vi ingen. Regjeringens permitteringsordning var ikke alene nok til å ta den avgjørelsen, men vi gjorde det for å tenke langsiktig i forhold til hva som skulle komme etterpå, sier Rune Sandvik.

– I juli i fjor skiftet vi navn til Dely. Vår nye visjon er at vi er stolte av å servere, dette starter på toppen og går gjennom hele organisasjonen. Etter endringene har vi nå mange færre brands enn tidligere, det er mye tydeligere hva vi er.

Fokus fra vi startet Dely har vært å fikse det vi har. Vi er nå i gang med en massiv opplæring av våre medarbeidere og utvikling av lederne. I takt med veksten ansetter vi nye folk. Vi legger stor vekt på at at kjøkken, mathåndtering og serveringslokaler skal være topp. Vi har mye større fokus på mat og drikke, vi jobber hele tiden med kvaliteten og har ansatt folk med høye kunnskaper på dette feltet, for å utvikle mat- og drikkekonseptet videre.

Digitalisering internt jobbes det også mye med, det foregår en back-office revolusjon også hos oss. Vi har gjort store endringer på digitalisering internt, både når det gjelder å følge opp restaurantene våre, men også på bemanningsplanlegging, bestillingsverktøy, opplæringsverktøy og mye annet.

Tar sikte på å vokse

– Nå holder vi på med å oppdatere de varemerkene vi eier selv. Peppes Pizza er oppdatert på design og historiefortelling, som vi allerede har lansert noe av. Menyen kommer også til å bli utviklet videre. Kjøkken & Kaffe, som er en kafekjede for kjøpesentra, blir oppdatert, det gjør også vår italienske kjede Eataly, som bl.a. finnes på Aker Brygge.

Vi tar sikte på å vokse med våre forskjellige varemerker. Vi kommer til å kjøpe opp kjeder som passer inn hos oss, det er mange på blokka, så får vi se hva resultatet blir, det skal bli spennende. Vi starter også en stor prosess med digitalisering ut mot gjestene, vi ønsker å være tilstede hele veien ut mot forbruker, slik at gjestene hele tiden kan nå oss og benytte våre tilbud. Her er Peppes langt fremme, men de andre ligger et godt stykke bak.

Dely står for prinsippet om at vi skal være et selskap som har fokus på å servere folk flest. Kjedene våre, deres menyer og lokalene de tilbyr er for folk flest. Det betyr at vi ikke kommer til å gå inn i fine-dining og andre områder, som helt sikkert er morsomme å jobbe med, men der er ikke vi.

I 2021 tjente vi NOK 40 millioner og i 2022 har vi forventning om et overskudd på 73 millioner, så kurven går nå ganske bratt i riktig retning, avslutter kjedeleder Rune Sandvik i Dely.

Dely AS

Dely AS er Norges ledende serveringskjede med ca. 1500 ansatte og en årlig omsetning på rundt 1.3 milliarder kroner fordelt på 140 restauranter og kaféer.

Peppes Pizza har vært en sentral del av nordmenns forhold til pizza siden starten i 1970 og er i dag den største pizzarestaurant-kjeden i Norge, med totalt over 1600 ansatte. Peppes Pizza AS er et datterselskap av Dely og har 30 egeneide enheter og 48 enheter med franchiseavtale.

American Bistro AS er et datterselskap til Dely, som eier og drifter TGI Fridays™ restauranter i Oslo og Bergen.

Starbucks® er en av verdens største kaffebarer og leverandør av både kaffe og te. Dely har en franchiseavtale med Starbucks® for Skandinavia. De har rundt 20 kafeer i Norge og 2 i Sverige.

La Baguette er en del av Blender AS, et datterselskap til Dely. De drifter 10 La Baguette kafeer i Norge.

Café Opus er en del av Blender AS, de drifter 9 avdelinger av Café Opus i Norge.

Kjøkken & Kaffe er en del av Blender AS, de drifter 6 Kjøkken & Kaffe avdelinger i Norge.

Fattigmann er en del av Blender AS, de har fire bakerier og utsalgssteder.

Little Eataly er en del av Blender AS, de har fire restauranter på kjøpesentre i Norge.

Eataly Ristorante er en del av Blender AS, de har en restaurant på Aker Brygge.

Powered by Labrador CMS