– At det å «havne i kassa på Kiwi» er noe negativt, er en utdatert holdning, som vitner om lite kunnskap om hva jobben innebærer, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i Kiwi.

Arbeidsliv

«Skjerp deg, ellers havner du i kassa!»: – En utdatert holdning

Mange unge ser ikke på butikkyrket som en mulig karrierevei, og tror arbeidsoppgavene er lite utfordrende, viser nye tall.

Publisert Sist oppdatert

Over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om butikkyrket. De med en fot innenfor bransjen skulle ønske folk visste hvordan det egentlig er å jobbe i dagligvarebutikk, skriver Kiwi i en pressemelding.

– Etter videregående begynte jeg på sykepleien, men så kom korona, og studiet var ikke helt for meg. Samtidig trivdes jeg så godt hos Kiwi. Nå får jeg lov til å lære bort og være med å utvikle folk. Det mest spennende med jobben er møtet mellom forskjellige mennesker, ingen er like, verken ansatte eller kunder, sier Linn-Amalie Evjebråten (23) i en melding.

– Hard jobb

Evjebråten har gått gradene fra sommervikar til assisterende butikksjef. Nå er hun trainee på Kiwiskolen, og ambisjonen er å bli butikksjef. Hun forteller at mange får seg en realitetsorientering når de begynner i «kassajobben».

– Det er hard jobb, men det gir nok også flere muligheter enn mange ser for seg. Hos Kiwi har jeg fått slippe til og prøve meg, samtidig som jeg har fått god oppfølging.

Nye tall fra Respons Analyse viser at jobb i dagligvarebutikk har lavest status av Norges mest vanlige yrker. Kun 22 prosent av de spurte i alderen 18 til 24 år ser på dagligvarebransjen som en karrierevei. De aller fleste av oss har aldri vurdert å søke jobb i en dagligvarebutikk. Arbeidsoppgavene, lønn og arbeidstid skal være de viktigste grunnene.

– At det å «havne i kassa på Kiwi» er noe negativt, er en utdatert holdning, som vitner om lite kunnskap om hva jobben innebærer, sier Jan Paul Bjørkøy, som selv har gått gradene i butikk, fra ryddehjelp til administrerende direktør.

– Unik erfaring

Bjørkøy mener at tallene fra Respons Analyse står i sterk kontrast til det vi vet om hverdagen til de 13.600 menneskene som jobber i Kiwi-kjeden i dag. Han viser til jevnlige medarbeiderundersøkelser som viser at hele 92 prosent hos Kiwi trives med arbeidsoppgavene.

– Folk er stolte over å jobbe i Kiwi, vi har en unik lagfølelse og stort sett har vi det gøy på jobb. Og uansett om man har ambisjoner om å bli værende i «kassa», ønsker mer ansvar eller på sikt skal over i andre bransjer, gir en jobb i dagligvarebutikk unik erfaring.

Tallene fra Respons Analyse viser at over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om jobber innenfor dagligvarehandelen. Evjebråten kjenner seg godt igjen.

– Jeg har vokst opp med lærere som har sagt at om man ikke jobber hardt på skolen så havner man i kassa på Kiwi, og foreldrene mine var ikke helt fornøyd da jeg droppet ut av sykepleien, selv om det går fint nå.

Linn-Amalie Evjebråten, trainee i Kiwi.

Trenger folk

Kiwi-sjefen oppfordrer folk til å tenke seg om før de slenger med leppa om kassajobbene.

– Tallene er tydelige på at familie og venner har størst innvirkning på valg av yrke, så før du gir karriereråd, vil jeg minne om at samfunnet ikke går rundt uten alle de flinke folka vi har i butikk. I tillegg er det ikke mange andre steder hvor man i løpet av få år kan jobbe seg til ansvaret for 20 medarbeidere og opp mot 100 millioner i omsetning, sier Bjørkøy.

Flere steder i landet har det de siste årene blitt vanskeligere å rekruttere til dagligvarebransjen. Dette er bakgrunnen for at Kiwi nå tar tak i holdningene til et av Norges vanligste yrker, blant annet med en ny reklamefilm.

Reaksjonene har vært umiddelbare. Til nå har det vært 2300 prosent økning i trafikken på jobbnettsidene.

Powered by Labrador CMS