God påske: PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg i Rema 1000 lover at deres ansatte skal gjøre sitt for at vi kommer oss trygt gjennom denne påsken også.

Kommentar

Slik sikrer dagligvarebransjen en trygg påskehandel

Påsken er en tid for god mat, uansett om den skal feires hjemme eller på hytta. Dagligvarebransjen har lagt til rette for gode smitteverntiltak, slik at det er trygt å handle påskematen.

Publisert Sist oppdatert

– Selv om påsken nærmer seg med stormskritt, er det vanskelig å si hvordan det vil utvikle seg de neste ukene, spesielt med tanke på de muterte variantene av koronaviruset. Men at mange reiser til fjells eller på hytta i påsken er nok sannsynlig, så lenge det ikke blir hytteforbud slik som i fjor, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop.

Flere store handledager

Hun forteller at påskeomsetningen er viktig for deres butikker som ligger i typiske hyttekommuner.

– Salget i løpet av påskedagene kan utgjøre en vesentlig del av omsetningen. Påskeferien har flere store handledager, og vi oppfordrer kundene til å planlegge påskehandelen; benytt hele åpningstiden til butikken, ikke handle alt i siste liten og helst dra på handletur alene.

Ifølge Coops kommunikasjonsrådgiver er smitteverntiltakene i butikk godt innarbeidet hos både de ansatte og hos kundene.

– Det er ikke noen nye eller annerledes som gjelder til påske, men det er viktig å fremdeles holde god avstand. Dersom man besøker en kommune med munnbindpåbud, er det viktig at påbudet overholdes. God håndhygiene er også viktig. Vi har satt ut hånddesinfeksjon i alle våre butikker og oppfordrer til å bruke dette.

– Vi er forberedt

Også Kiwis kommunikasjonsrådgiver synes det er vanskelig å forutse hvordan påsken blir, men kjeden planlegger for økt handel både i typiske turistkommuner og ellers.

– Vi må bare forholde oss til de retningslinjene som gjelder, både nasjonalt og lokalt. Flere enn normalt vil nok være hjemme i år, ettersom grensene er stengt. Alle Kiwi-butikker har egne kundeverter i travle perioder. Rundt påsken vil det være datoer hvor butikkene vil bli pålagt å ha kundevert, sier Nora Mile Helgesen.

Hun forteller at butikksjefer og medarbeidere gjennom det siste året har opparbeidet seg kunnskap som sørger for en trygg butikk.

– Vi er forberedt. Vi oppfordrer kundene til å unngå de travleste tidspunktene, og til å handle alene når det er mulig. I tillegg oppfordrer vi til å følge retningslinjer som gjelder, bruke munnbind der det er anbefalt og til å vaske hender og holde god avstand.

Lag gode handlelister

Menys beredskapsgruppe følger situasjonen og gjør fortløpende tilpasninger.

– Etter ett år med korona er smittevernrutiner i Meny-butikkene blitt en del av hverdagen, og butikkene er også godt vant med å gjøre endringer på kort varsel. Vi er trygge på at vi skal kunne skape en trygg og hyggelig påskehandel, også fordi det gikk fint både i julen og i fjor påske, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.

Meny oppfordrer sine kunder til å planlegge handelen og lage gode handlelister til påsken.

– Ellers anbefaler vi våre kunder om å handle i god tid, bruke hele åpningstiden og holde god avstand, samt ellers følge gjeldende smittevernregler. Et tips kan være å besøke en Meny-butikk på et kjøpesenter, der er det mange steder litt stillere nå.

– Gode og trygge handleopplevelser

For Kjøpmannshusets destinasjonsbutikker på fjellet og ved sjøen er påsken en av årets viktigste sesonger.

– Her skapes det overskuddet som man kan «tære» på i stillere perioder gjennom året. I enkelte tilfeller kan dette overskuddet være avgjørende for å opprettholde driften av nærbutikken i lokalsamfunnet. Vi tror og håper på en påske som vil gi gode og trygge handleopplevelser for våre kunder over hele landet, sier adm. direktør Ole Fjeldheim i Kjøpmannshuset.

– Hvordan forberedes påskehandelen i butikkene deres?

– For å hindre smittespredning av koronaviruset har vi hele tiden forholdt oss til de nasjonale og lokale anbefalinger og påbud som til enhver tid gjelder. Vi har gode erfaringer fra jule- og vinterferien, hvor våre butikker og medarbeidere har sørget for trygge og rene butikker. Kundene har også tatt ansvar og oppført seg veldig bra når det gjelder smittevern.

Trygt gjennom påsken

PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg i Rema 1000 forteller at alle deres tiltak fortsatt er på plass med full styrke.

– Smittesituasjonen stiller fortsatt strenge krav til både kunder og ansatte. Vi kom oss trygt gjennom påsken 2020, sommeren og jula, og kundene vet hvordan de skal gjennomføre trygge handleturer nå. Vi lover at våre ansatte skal gjøre sitt for at vi kommer oss trygt gjennom denne påska også.

Virke dagligvare: Årets påske blir spesiell

Direktør Ingvill Størksen i Virke dagligvare tror årets påske blir spesiell.

– Per nå ser vi en økende smittetrend, og regjeringens anbefalinger for påskeferien foreligger foreløpig ikke. Sannsynligheten er likevel stor for at mange kommer til å feire påsken på hytta, og dermed handle lokalt.

Størksen understreker at dagligvarebutikkene har gjort en fantastisk innsats så langt under pandemien.

– De ansatte har lagt til rette for godt smittevern, noe som har gitt trygge og gode handleopplevelser for både kunder og dem som er på jobb. Det kommer de til å fortsette med. Påskehandelen kommer til å gå veldig fint, tror Størksen.

Powered by Labrador CMS