Besto prøven: Det var ingen selvfølge at vareflyten skulle holde tritt da dagligvaresalget skjøt fart som følge av pandemien – men systemet har vist seg å være robust, fastslår Stein Rømmerud i Norgesgruppen.

Kommentar

Takk for juledugnaden

Til tross for at julehandelen i 2020 var større enn noensinne, klarte hele verdikjeden for mat å levere en imponerende servicegrad av julevarer.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det på sin plass å takke for innsatsen i fjorårets bransjejuledugnad. Sammen sørget hele verdikjeden for at norske forbrukere fikk de varene de ønsket i en meget hektisk julehandel. Med stengte grenser til Sverige og stort sett alle forbrukere hjemme i Norge, kunne mange butikker melde om eventyrlige veksttall. Det var ingen selvfølge at vareflyten skulle klare utfordringen, med total salgsøkning i markedet på 17 prosent i desember, og enkeltbutikker som kunne rapportere om en julehandel som var mer enn 50 prosent høyere enn fjorårets.

Grunnen til at det løste seg, er at alle aktørene fra jord og fjord til bord strakk seg til sitt ytterste. Vi hadde løpende kontakt både med bønder og produsenter som kunne rapportere om ekstraordinær innsats og beinhard jobbing for å dekke etterspørselen. Salget av svinekjøtt gjennom året var for eksempel langt høyere enn normalt, blant annet på grunn av en rekordstor grillsesong. Dette forutså markedsregulatoren for kjøtt, og for å dekke etterspørselen av ribbe ble importkvotene åpnet tidsnok før julehandelen tok av. Vi på kjedesiden ønsker selvsagt helst å selge norskprodusert kjøtt, men bransjen måtte altså importere litt for å ta av toppen for å slippe tomme hyller i butikkene. Også dette løste seg til beste for norske forbrukere i julestemning.

2020 ble en test på hva den norske verdikjeden for mat er i stand til. Ifølge analysebyrået Nielsen var omsetningsveksten i tradisjonell dagligvarehandel på 18 prosent for året totalt sett. Og vi besto den knallharde testen. Selv med historiske veksttall som skulle håndteres kombinert med omfattende smittevernstiltak, klarte både landbruket, industrien, grossist- og detaljistleddet å steppe opp når det trengtes. Produsentene la inn ekstra skift, og butikkene måtte ansette flere medarbeidere. Grossistene melder om kraftig økning i antall transporter, og butikkansatte jobbet ekstra hardt både for å etterfylle butikkene samtidig som de etterkom myndighetenes krav om maksantall kunder, hygiene- og smittevern.

Alt dette er kun mulig gjennom profesjonell planlegging og beinhard jobbing. Mange er slitne nå, og kunne ønske seg litt mer normale tider. Men utfordringene er ikke over. Pandemien slipper ikke taket, og det vil ta mange måneder til før situasjonen normaliserer seg. Derfor fortjener alle en stor takk og et klapp på skuldra for innsatsen. 2021 blir antagelig mer normalt etter hvert, men neppe før i andre halvår.

Powered by Labrador CMS