Kjedenytt

– Vi er helt i rute

Rema 1000s bærekraftmål er å være klimapositive innen 2030. Bærekraft-ansvarlig Emilie Våge mener målet er innenfor rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

­Siden 2014 har Rema 1000 laget en årlig ansvarsrapport. Der går kjeden gjennom en rekke elementer og oppdaterer hvor langt man er kommet i bestrebelsene på å bli mer bærekraftig. Det overordnede og hårete målet er å være klimapositiv innen 2030.

– Vi har akkurat lagt frem rapporten for 2021. Den viser mange store og viktige tiltak som har gitt god effekt. Vi gleder oss over at vi er i rute til å nå målet. Det er viktig for oss, men like mye for kundene og ikke minst planeten, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000, Emilie Våge.

På god vei

Våge tiltrådte stillingen senhøstes i fjor, og har nå lagt frem sin første Ansvarsrapport. Det var i sin tid Ole Robert Reitans brennende engasjement for klima og miljø som dannet starten for denne satsingen.

– I 2014 ble ansvar for alvor satt på agendaen i Rema 1000 da vi lanserte den nye forretningsideen, «kundene velger oss fordi vi alltid har laveste pris på varer av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte». Vi har siden den gang jobbet med å gjøre kundenes handletur stadig sunnere og mer bærekraftig, sier Våge

– Og hva ligger i begrepet ansvar?

– Det er et svært bredt område som blant annet inkluderer klima, miljø, helse, mennesker, dyrevelferd, arbeidsrettigheter og mye mer.

Mindre matsvinn

Rapporten tar for seg hva kjeden konkret har oppnådd siste år, og status i forhold til målsettingen.

– Et eksempel er matsvinnet som ble redusert med ytterligere 5 prosent i fjor. Det kommer på toppen av en kraftig reduksjon de siste årene. Vi legger vekt på å bidra til at matsvinnet går ned ikke bare hos oss selv, men også hos forbrukerne og hos leverandørene. Dette oppnår vi ved å bestille riktige mengder, og ved tiltak som sørger for at forbrukerne ikke behøver å kaste så mye mat. For eksempel har vi begynt å selge ferdig oppskåret, fryst brød, sier ansvarssjefen.

Rema har også et godt samarbeid med Matsentralen, der overskuddsmat gis til mennesker og institusjoner som virkelig trenger det. Da kjedens Riksmøte og julebord måtte avlyses på grunn av korona, ble all mat som var tiltenkt disse arrangementene donert til veldedige mottakere.

Mindre utslipp

Den godt over 100 sider lange ansvarsrapporten er interessant og mangfoldig lesing. Emnene spenner over et vidt felt. Ett av dem er klima.

– Siste årene har vi redusert klimautslippene med 3 prosent, tross pandemi. Siden 2013 er utslippene redusert med over 68 prosent, sier Våge. Det resterende utslippet kompenserer Rema 1000 med FN-godkjente klimakvoter.

Tiltakene gjenspeiler seg også i høyeste grad i butikkene. Man har gått over til å bruke CO2 fremfor klimaskadelige kjølegasser, lokk er lagt på frysemøblene. Listen er lang.

– Det skjer mye hele tiden. Rema 1000 erstatter nå én av tre lastebiler med biogasstransport. Vi har bestilt tolv transportbiler som går på biogass, og de første har akkurat startet å rulle på veiene på Østlandet. Samtidig oppmuntrer vi eksterne transportører til å gjøre det samme.

Butikker og varer

Både butikkene og de produktene som selges vies stor oppmerksomhet i Ansvarsrapporten.

– Ta for eksempel kylling. I oktober 2021 åpnet Norsk Kylling Norges største og mest moderne fabrikk for slakting og foredling av mer saktevoksende kylling. Ikke bare produseres det en mer ansvarlig kylling, selve fabrikken er blant verdens mest klimavennlige med utslippskutt på tilnærmet 100 prosent, sier Våge

Hun presiseres at Rema 1000 sammen med sine samarbeidspartnere og leverandører kontinuerlig arbeider med å forbedre produktene de har i sortimentet. Her legges det vekt på både produkt og emballasje. Bare fra egne produkter er det i 2021 kuttet 205 tonn plast.

– Kampen om å bli klimapositiv fortsetter for fullt på alle områder, forsikrer Emilie Våge.

Handler om moral

– Hva er drivkraften? Økt profitt?

– Drivkraften stammer først og fremst fra verdiene våre og forretningsideen vår! Vi kan bidra med helt nødvendige grep som hjelper både forbrukeren, butikken og ikke minst kloden vår. Vi har høy forretningsmoral, dette handler i aller høyeste grad om moral overfor klima, miljø, helse og mennesker. Kunden har satt mer søkelys på ansvar, og som vår øverste sjef bidrar arbeidet vårt også med å oppfylle deres forventinger og ønsker.

Powered by Labrador CMS