Særlig eldre kunder vil gjerne bruke manuelt betjente kasser. Derfor har butikksjef Caroline Young hos Coop Mega Mosenteret fjernet tre selvbetjente kasser og installert betjent kasse nummer to.
Særlig eldre kunder vil gjerne bruke manuelt betjente kasser. Derfor har butikksjef Caroline Young hos Coop Mega Mosenteret fjernet tre selvbetjente kasser og installert betjent kasse nummer to.

– Vi må lytte til kundene

Coop Mega i Mosenteret i Nittedal har tatt en rekke grep og kan komme til å passere den magiske 100 millioners-grensen i år.

Publisert Sist oppdatert

–For å drive godt er det av vesentlig betydning å høre påkundene og så langt som mulig etterkomme ønskene deres. Derfor er vi sværtopptatt av å følge med på løpende kundemålinger og hele tiden lete etterforbedringspotensialer, sier butikksjef Caroline Young.

Hun kom fra Skottland til Norge i 2009, og jobbet i CoopMega-butikker på Bislet, Hasle Torg, Sandaker og i Thereses gate før hun i 2022fikk butikksjefjobben i Mosenteret.

– Jeg har alltid vært opptatt av tilbakemeldinger frakundene. Da jeg fikk ansvaret for denne butikken, kunne jeg ta aktuellehåndgrep innenfor kjedens regler og bevilgninger.

Mindre selvscanning

Noe kundene reagerte negativt på var at butikken hadde niselvbetjente kasser, og bare én betjent. Mange yngre kunder liker å skanneselv, men det er likevel mange eldre som heller vil ha direkte kontakt medkassereren.

– Derfor bestemte vi å legge ned tre selvbetjente kasser oginstallere en ny manuell, slik at vi nå har to betjente kasser. Dette harkundene satt pris på. Selve installasjonen var gjort på én dag, fortellerCaroline.

Inngangspartiet til butikken var helt åpent ut mot senteret.Dette ble lukket med vegger og en automatisk inngangsdør.

– Selv om vi primært gjorde det for å verne om butikkensverdier, er reaksjonene fra kundene positive. De føler at handleruten blirtydeligere og enklere, sier butikksjefen.

For å styrke supermarkeds-inntrykket i inngangspartietflyttet butikken salatbaren dit. Det har gitt en god økning i salget.

Salatbaren er flyttet til inngangspartiet. Det gir butikken et bedre supermarked-preg, og har også økt salget.
Salatbaren er flyttet til inngangspartiet. Det gir butikken et bedre supermarked-preg, og har også økt salget.

Grip og gå

Rett over veien for senteret ligger Bjertnes skole med 750elever som alle blir sultne når det når det nærmer seg «storefri». Da er CoopMega god å ha i nærheten.

– Før opplevet vi at det ble kø ved ferskvaredisken nårelevene strømmet på. Og fru Hansen likte dårlig å krige om plassen med en elevsom skulle ha en hamburger når hun selv sto i kø for å få sin fisk. Også dettehadde vi klare tilbakemeldinger om, fremholder butikksjefen.

– Vi løste det ved å etablere et varmeskap litt unnaferskvaredisken. Her selger vi grillede kyllinger før klokken 11, men fyllerdet med burgere, pizzastykker og annen lunsjmat for de unge når tiden er innetil deres lunsj.

Mer plass

En gjennomgående reaksjon fra kundene var at man ønsket merplass i butikken. Ikke et lett ønske å imøtekomme. Men hos Coop Mega Mosenterethar man likevel gjennomført flere tiltak.

– Blant annet har vi forlenget reolen med mineralvann. Herrullerer det fort, så det var nødvendig med hyppig varepåfylling. Etterutvidelsen fyller vi stort sett på om morgenen. Kundene har god plass til åmøttes med handlevogner eller komme seg frem med rullestol, fremhever Caroline.

– Jeg synes de grepene vi har tatt, ikke bare er en fordelfor kundene, men også for oss ansatte, skyter ass. butikksjef Svein Boschinn.

– Blant annet har raskere varepåfylling gjort arbeidsdagenlettere, legger han til.

Og han blir lyttet til av sjefen.

– Jeg kunne aldri klart dette uten dette laget, der jeg selvkunne håndplukke flere sentrale medarbeidere. Svein ble med meg fra Bislett, ogdet samme gjorde ferskvaresjefen. Den kanskje viktigste delen av jobben min erå være med på å utvikle talenter blant de ansatte. Men hele tiden legger vivekt på å lage en butikk maksimalt tilrettelagt for kundene, erklærer Caroline.

– Og du har flere endringer i ermet?

– Ja, men det er et bevilgningsspørsmål som ikke avgjøres avmeg. Kom gjerne tilbake om et år og se hva vi har fått til da, sier Caroline.

Powered by Labrador CMS